Franska Olympique Lyonnais är ett av 20 deltagande lag från sju olika nationer i Kim Källström Trophy

När Gothia Cup startar på måndag i Göteborg är det premiär för den nya klassen Kim Källström Trophy, en klass för ungdomar med utvecklingsstörning.

– Gothia Cup handlar om att skapa möten mellan barn och ungdomar med olika bakgrund för att öka förståelsen för varandra. Det gäller inte minst förståelsen för ungdomar som lever med en utvecklingsstörning. Därför är jag riktigt glad över att vi redan i år har så många deltagande lag i Kim Källström Trophy, säger Gothia Cups generalsekreterare Dennis Andersson.

Initiativet till den nya klassen kommer direkt från Kim Källström, vars franska klubb Olympique Lyonnais också deltar med ett lag i Kim Källström Trophy.

– Det känns riktigt bra att komma tillbaka till Göteborg med mina klubbkamrater i Olympique Lyonnais och tillsammans med alla deltagande lag uppleva den fantastiska stämningen under Gothia Cup. Det är första gången som det franska laget spelar en turnering utomlands och för många spelare är det första gången de är ute och reser på egen hand, säger Kim Källström.

Spelet i Kim Källström Trophy inleds redan på måndag den 18 juli med kvalificeringsspel på Kviberg 7 för att dela in klassen i olika divisioner för att få en så rättvis turnering som möjligt. Finalspelet i klassens olika divisioner avgörs under torsdagen på Heden och avslutas med en prisutdelningsceremoni.

– Min förhoppning är att det kommer mycket publik till matcherna, för de här lagen bjuder på verkligt underhållande fotboll med äkta idrottsglädje. För spelarnas skull är jag glad att så många olika nationer är representerade i klassen. Jag vet ju hur stort det är att spela den här turneringen och få möta internationellt motstånd, säger Kim Källström som själv vunnit Gothia Cup som 14-åring med BK Häcken.

Deltagande lag i Kim Källström Trophy 2011: Grunden Bois, 6 lag (Sve), Olympique Lyonnais (Fra), Glostrup I.C. - Handicap (Dan), Special Olympics (Ung), Fässbergs IF (Sve), Ronneby BK (Sve), Johannesbergs LIF (Sve), Husqvarna FF (Sve), Lunds HIF (Sve), Rånäs 4H (Sve), Special Olympics (Bel), Handicapidraet LUI (Dan), Special Olympics (Pol), IF Änglarna (Sve), Special Olympics (Est)

För mer information:

Dennis Andersson, generalsekreterare Gothia Cup. Tel: 031-50 67 81. E-post: dennis@gothiacup.se

Pär Karlsson, presschef Gothia Cup. Tel: 0708-12 27 30. E-post: par.karlsson@gothiacup.se

Bilder för fri publicering:

www.gothiacup.se

• Fotboll

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för ungdomar som varje år spelas i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1570 lag från ett 70-tal olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid.