Gotland Whisky - Isle of Lime Roma - snart ute på Systembolaget

Historiskt whiskysläpp från Gotland.

Gotland Whiskys första publika utgåva på Systembolaget.

Den första augusti kl 10.00 2017 släpper Gotland Whisky de första flaskorna av Isle of Lime för allmänheten på Systembolaget. Det rör sig om drygt 10 000 flaskor av editionen Isle of Lime Roma som finns tillgängliga att köpa.

Isle of Lime Roma är en helt ekologisk singel malt framtagen och producerad på Gotland. Allt innehåll kommer från Gotland. Kornet växer, skördas, mältas, röks, destilleras och tappas på ön. Dessutom är Isle of Lime Roma KRAV-märkt.

– Det är med stolthet vi nu ser fram emot att kunna erbjuda hela svenska folket gotländsk whisky. Vi började produktionen för drygt fem år sedan. Den första spriten lades på fat vintern 2012. Redan då kände vi att vi var på rätt spår. Råspriten var av hög kvalitet och åren på faten har gjort whiskyn bättre och smakrikare, säger Gotland Whiskys VD Anders Stumle.

Den första whiskyn – Isle of Lime Roma - är producerad på det gamla sockerbruket i Roma (därav namnet). Det rör sig om trettioen olika unika fat som blandats samman till en behaglig mix. De äldsta faten är drygt fyra och ett halvt år och de yngsta drygt tre år.

– Vi har sökt en whisky med lätt rökighet och med en mild karaktär av sherry. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hoppas självfallet att såväl våra aktieägare som övriga whisky-Sverige tycker vi nått ett gott resultat, säger marknadschef Björn Pettersson.

Isle of Lime Roma kommer att säljas på de gotländska systembolagen. Den som inte bor eller är på Gotland kan beställa whiskyn via Systembolagets tillfälliga lokala sortiment. Antingen i den lokala butiken eller på Systembolaget webbplats.

- Vi har nått hit med hjälp av våra aktieägare (drygt 2200 stycken). Deras investering i företaget gör att vi idag äger hela produktionsanläggningen, att vi har drygt 60 000 liter råsprit på fat i lagren och att vi klarat resan hit utan varken lån eller skulder, säger Anders Stumle.

Gotland Whisky har tidigare släppt två begränsade editioner numrerade och dedikerade till aktieägarna. Shareholders Edition – 2016 och Shareholders Edition – Svaide. Båda sålde slut i det närmaste omgående.

- Nu ser vi framåt med stort intresse och tillförsikt på nästa steg i Gotland Whiskys utveckling, avslutar Björn Pettersson och Anders Stumle.

För mer info: GotlandWhisky.se

VD: Anders Stumle: stumle@gotlandwhisky.se, 070-767 86 86

Marknadschef: Björn Pettersson: bjorn@gotlandwhisky.se, 070-6644131

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• whisky
  • single malt whisky
  • gotland
  • isle of lime
  • gotland whisky
  • ekologiska produkter

Gotland Whisky Aktiebolag bildades år 2004 för att skapa Gotlands första ekologiska whisky. I Roma Sockerbruks gamla industrilokaler har ett modernt destilleri uppförts med kapacitet att producera 60 000 liter ekologisk maltwhisky per år. År 2012 destillerades de första dropparna som lagras på amerikanska bourbonfat och på ekfat från legendariska Laphroaig. Den första whiskyn är en karakteristisk single malt döpt till Isle of Lime och färdig att dricka år 2017. Bolaget har idag drygt 2 200 aktieägare och vd är Anders Stumle.

För mer information besök www.gotlandwhisky.se.