Gotland Whisky lockar eldsjälar till aktieköp - nyemission i oktober.

En idé blir ingenting utan eldsjälarna. Att göra en riktigt bra ekologisk single maltwhisky på Gotland var från början bara en bra idé. Men tack vare drivna entreprenörer och en samling entusiastiska whiskyälskare från hela landet är drömmen nu verklighet. 2008 började bygget med att göra om det gamla sockerbruket i Romakloster till ett whiskydestilleri. Målet var att producera en ekologisk whisky framställd på närproducerade råvaror. Sedan snart två år tillbaka destilleras varje vecka 400 liter råsprit i Gotland Whiskys destilleri i Romakloster. Idag ligger det drygt 25 000 liter råsprit i ekfaten på fabriksområdet. De första flaskorna ekologiska single malt whisky, under namnet Isle of Lime, Shareholders edition, exklusivt reserverad för aktieägarna, kommer att börja saluföras under senare delen av  2015.

Nu i oktober utlyser bolaget en nyemission och bjuder in till teckning av aktier.  – Redan nu ett par dagar efter att emissionsfönstret öppnades, kan vi konstatera att intresset är stort, säger Gotland Whiskys VD Anders Stumle. Gamla ägare passar på att utöka sin portfölj samtidigt som många nya investerat i aktier, fortsätter han. Detta är glädjande då vi sedan starten haft målsättningen att ha många mindre aktieägare hellre än några enstaka stora. Varje aktieägare är ju en ambassadör för Gotland Whisky så ju fler de är dess bättre, konstaterar Anders.

Ett annat av bolagets ledord har varit att projektet skall genomföras utan lånade pengar. Det är bättre att det tar lite extra tid än att man hamnar i läge där räntor och fordringar äventyrar fortsatt produktion. Följaktligen har Gotland Whisky idag inga banklån eller några skulder. Det är de drygt 1500 aktieägarnas investeringar som borgat för företagets tillväxt. Nu erbjuder företaget nya investerare att köpa in sig i bolaget, minsta aktieposten om 100 aktier kostar 3 900 kronor.

– 2015 kommer bli ett spännande år. Då skall de första flaskorna Isle of Lime tappas och distribueras till aktieägarna. Vi har även planer på att genomföra en publik invigning av fabriken i år - när och hur får får vi säkert tillfälle att återkomma till, avslutar Anders.

Gotland Whiskys VD, Anders Stumle nås på anders@gotlandwhisky.se eller 070-767 86 86.

• whisky
  • upplevelse
  • svensk whisky
  • single malt whisky
  • nyemission
  • isle of lime
  • gotland whisky
  • gotland
  • ekologiska produkter
  • aktier

Gotland Whisky Aktiebolag bildades år 2004 för att skapa Gotlands första whisky. I Roma Sockerbruks gamla industrilokaler har ett modernt destilleri uppförts med kapacitet att producera 60 000 liter ekologisk maltwhisky per år. År 2012 destillerades de första dropparna som lagras på amerikanska bourbonfat och på ekfat från legendariska Laphroaig. Den första whiskyn blir en karakteristisk single malt döpt till Isle of Lime och färdig att dricka år 2015. Bolaget har idag drygt 1 500 aktieägare och vd är Anders Stumle.

För mer information besök www.gotlandwhisky.se eller ring 0498-27 29 00.