Årets hyresförhandling är klar

Årets hyresförhandling är klar

GotlandsHem och Hyresgästföreningen har nu kommit överens om fördelningen av den hyresjustering som beslutats av Hyresmarknadskommittén. Hyresjusteringen för 2024 är motsvarande 5,6 procent för alla bostäder i GotlandsHems bostadsbestånd.

Med hänvisning till förhandlingsmodellens rekommendationer till parterna yrkade GotlandsHem på 17,53 procent, som sedan justerades till 16,99 procent när värdet för fastighetsförvaltningsindex (FFI) inkommit. Hyresgästföreningens yrkande låg på 2,93 procent när underlag för beslut lämnades över till Hyresmarknadskommittén.

Samsyn kring förhandlingsmodell saknas
GotlandsHem har arbetat aktivt för att följa den centralt överenskomna förhandlingsmodellen, den så kallade trepartsmodellen, som Fastighetsägarna, Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen kommit överens om.

– Vi har uppfattat det som att Hyresgästföreningen här på Gotland initialt följde trepartsöverenskommelsen och räknade fram att hyresjusteringen på Gotland skulle ligga på drygt 10 procent. I det läget övergav de trepartsmodellen och förhandlade enbart med känslomässiga argument. Det är väldigt svårt att förhandla när den ena parten frångår den överenskomna förhandlingsmodellen, säger Joakim Martell, vd på GotlandsHem och fortsätter:

– I denna förhandling hade vi samsyn med Hyresgästföreningen kring vikten av en snabb förhandlingsprocess. Detta för att inte hamna i allt för många månaders retroaktiv hyresjustering för våra hyresgäster. Det resulterade i att vi kom överens om att gå till Hyresmarknadskommittén en och en halv månad tidigare än förra året. I år blir det därför två månaders retroaktiv hyra jämfört med tre förra året.

Årets hyresjustering kommer gälla från 1 januari 2024 och gäller alla bostäder i GotlandsHems bostadsbestånd. Det innebär att justeringen kommer på mars månads hyresavi med två månaders retroaktiv hyra som fördelas under mars, april, maj och juni. Våra hyresgäster kan se sin nya hyra på Mina sidor.

– I en bostad, till exempel en trea om 81 kvadratmeter på Kronhagsvägen i Fårösund där hyran under 2023 var 6 596 kronor per månad blir den nya hyran 6 966 kronor per månad under 2024, säger Joakim Martell.

Bruksvärdesmodellen är snart införd i sin helhet
Förhandlingarna kring den årliga justeringen av hyran och infasningen till bruksvärdesmodellen har i år varit två separata förhandlingar. Införandet av den nya hyresmodellen pågår fortfarande. Det innebär att vissa hyresgäster dessutom kommer få sin hyra höjd respektive sänkt något för att hamna rätt enligt bruksvärdesmodellen.

– Genom årets förhandling om bruksvärdeshyran så kommer alla hyresgäster som ska få sänkt hyra hamna på sin rikthyra, det vill säga med årets sänkning har de nått rätt hyresnivå. Det är ungefär 1 500 hyresgäster som är berörda av höjning eller sänkning för att komma rätt enligt hyresmodellen, säger Joakim Martell.

Hyran måste räcka till fastighetsanknutet underhåll
Att förvalta hyresfastigheter innebär att intäkten består av den hyra de som bor hos oss betalar. Hyran måste täcka kostnaderna för att förvalta fastigheterna. En eventuell vinst ökar vårt eget kapital vilket används för att finansiera bland annat renovering och underhåll.

– I bostadsrättsföreningar talar man ofta om eget kapital som underhållsfonder. Intäkterna måste ge vinst för att räcka till renoveringar och underhåll. Men, historiskt har vi år efter år tvingats skjuta renoveringar framför oss på grund av för låga hyresjusteringar. Vi kan inte fortsätta skjuta kostnader för dagens och gårdagens underhåll på framtida generationer, säger Joakim Martell.

Vid hyresjusteringar som resulterar i intäkter som är mindre än kostnaderna behöver vi tillföra kapital på annat sätt. Vi kommer därför att undersöka möjligheterna att sälja fastigheter för att få kapital för fastighetsanknutet underhåll. Vi planerar också att en del av de fastigheter vi bygger i framtiden ska bli bostadsrätter för att skapa bättre ekonomiska förutsättningar vid nyproduktion. Om andelen fastigheter vi säljer blir allt för stor riskerar det att urholka och minska vårt fastighetsbestånd. På sikt kan det också innebära att tillgången på hyresrätter i det gotländska samhället minskar.

– För att optimera driften av våra fastigheter ser vi kontinuerligt över arbetssätt, organisation och förutsättningar för att hantera förvaltningen så kostnadseffektivt som möjligt, säger Joakim Martell.

För frågor kontakta
Joakim Martell, vd på GotlandsHem på telefonnummer 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida