Den årliga hyresförhandlingen är klar

Den årliga hyresförhandlingen är klar

GotlandsHem och Hyresgästföreningen är nu överens om hyresjusteringen som avser år 2023. Hyresjusteringen för år 2023 är motsvarande 4,9 procent.

I september startade hyresförhandlingarna inför 2023 med att GotlandsHem yrkade på en ökning om 9,95 procent. De faktiska kostnadsökningarna för perioden 2021 till 2022 var cirka 25 procent men enligt modellen för hyresjustering, den så kallade trepartsöverenskommelsen, fördelas förändringarna över tre år vilket resulterade i vårt yrkande på 9,95 procent.

Årets hyresjustering
Efter flera förhandlingsmöten stod parterna i början av december fortfarande långt från varandra, och därför kopplades Hyresmarknadskommittén in. De beslutade om en generell höjning på 4,9 procent. I de lokala förhandlingarna mellan GotlandsHem och Hyresgästföreningen har nu en överenskommelse för hyresjusteringen som avser år 2023 fattats, vilket utslaget på hela beståndet kommer ge 4,13 procent. För att nå hyresintäkten som motsvarar 4,9 procent görs ett tillfälligt månatligt hyrestillägg under 2023 på mellan 45 och 75 kronor.

– Vi har förståelse för att hyresjusteringen kan ha stor påverkan på många av våra hyresgäster. Men att resultatet av denna hyresförhandling slutar i en överenskommelse som är ungefär hälften så stor som vårt yrkande, innebär att vi inte heller i år kommer kunna göra avsättningar till underhåll, säger Lina Runander chef för kundservice och förhandlingsansvarig.

Det bekräftar behovet att se över såväl hyressättningsmodellen som trepartsmodellen som ligger till grund för förhandlingarna. I framtiden är det viktigt att snabbare komma överens och då behöver bägge parter utgå från samma förutsättningar.

– Ska hyresrätten finnas kvar som en bostadsform även i framtiden måste intäkterna täcka kostnaderna som förvaltningen innebär, säger Lina Runander.

För frågor kontakta
Lina Runander, chef kundservice och förhandlingsansvarig på GotlandsHem, telefonnummer 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

På vår hemsida kan du läsa mer om följande

• Varför hyrorna höjs varje år
  • Hur hyrorna sätts
  • Varför hyrorna blir olika
  • Exempel på olika hyresfördelning

Läs om trepartsöverenskommelsen här.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida