Hyresförhandlingarna till beslut i Hyresmarknadskommittén

Hyresförhandlingarna till beslut i Hyresmarknadskommittén

I december kopplades hyresmarknadskommittén (HMK) in för medling av den årliga hyresförhandlingen mellan GotlandsHem och Hyresgästföreningen. I förra veckan meddelade HMK att deras medlingsrepresentanter inte kunnat enas och uppmanar nu parterna att antingen fortsätta förhandla lokalt eller överlämna beslutet till HMK.

GotlandsHem kommer komplettera med förtydligande inlaga och önskar därefter att HMK fattar beslut i frågan.

– Det förvånar mig att Hyresgästföreningen inte utgår från trepartsöverenskommelsen i hyresförhandlingarna. Syftet med den är att skapa samsyn kring vad den årliga hyresjusteringen ska baseras på, säger Joakim Martell, vd GotlandsHem.

Trepartsöverenskommelsen

Trepartsöverenskommelsen har tagits fram av Sveriges allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna. Den innefattar rekommendationer till parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Två faktorer reflekterar lokala förhållanden, som avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp samt förvaltnings- och underhållskostnader. Tre faktorer är nationella: räntor, BNP och BNP per capita, samt inflation exklusive hyror. Hänsyn tas också till den samhällsekonomiska utvecklingen på orten.

Det är utifrån dessa faktorer som GotlandsHems yrkande på 9,95 procent har räknats fram. Vårt yrkande kompenserar för ungefär en tredjedel av våra faktiska kostnadsökningar.

– Utan lika grund för förhandlingarna är risken mycket stor att vi hamnar i samma situation i år som vi gjort de senaste 30 till 50 åren, där hyresjusteringarna inte kompenserat för kostnadsbilden. Det innebär att vi tvingas göra avkall på till exempel underhåll eller nyproduktion, säger Joakim Martell och fortsätter:

– Ska hyresrätten som boendeform kunna fortsätta utvecklas måste ekonomin täcka allt från administration till underhåll. Det gör den inte nu och därför har vi en underhållsskuld på cirka två miljarder kronor som ackumulerats sedan 70-talet. Nu arbetar vi för att komma ikapp med underhållet så att vårt fastighetsbestånd kan leva länge i ett väl underhållet skick.

Så går hyresförhandling till:

• Förhandlingarna påbörjas i oktober.

• Hyresvärden lämnar sitt yrkande om årets hyreshöjning till Hyresgästföreningen.

• Hyresgästföreningen återkommer med motbud till hyresvärden.

• Därefter möts representanter från Hyresgästföreningen och hyresvärden för att förhandla om hyrorna.

• När parterna kommit överens om den nya hyran skrivs en förhandlingsöverenskommelse, därefter justeras hyrorna.

• Om parterna inte kommer överens kan de gå till Hyresmarknadskommittén (HMK) för medling.
  • Om medlingen inte lyckas erbjuds parterna att återuppta lokala förhandlingar, alternativt att låta HMK fatta beslut om den årliga hyresjusteringen.

För frågor kontakta
Har du frågor kontaktar du Joakim Martell, vd GotlandsHem, på telefonnummer 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 700 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.