Nu satsar GotlandsHem på underhåll och uppdaterar sin underhållsplan. Här genomförs fasadrenovering i kvarteret Bogen 2 som nu är klar.

GotlandsHem satsar på underhåll

Efter utvärdering av den ekonomiska situationen väljer GotlandsHem nu att avsluta eller pausa flera nybyggnationsprojekt för att kunna satsa på det befintliga fastighetsbeståndet.

Långsiktiga finansiella utmaningar
– GotlandsHem har under hösten arbetat med att definiera det långsiktiga investeringsbehovet och sett över bolagets långsiktiga ekonomiska situation. Nytt möte genomförs 3 mars för att fortsätta dialogen kring bolagets prioriteringar, säger Roger Wärn ordförande i GotlandsHems styrelse.

Det innebär att GotlandsHem kommer att:

• Uppdatera statusen på det befintliga fastighetsbeståndet.
  • Avsluta planerna på nybyggnation i Gråbo Furulund, även kallat Norra Lien i Visby.
  • Pausa övriga planer på nybyggnation tills vidare med undantag av Signallottan 2 i Visby där bygglovsansökan nu skickats in.
  • Pröva marknaden för en eventuell försäljning av Havdhem Prästgården 1:7, som består av 19 bostäder.
  • Pröva marknaden för en eventuell försäljning av tomten Othem Ejdern 6 i Slite.

Fokus på befintligt fastighetsbestånd
GotlandsHem har ett fastighetsbestånd som till stora delar är byggt under 1960- och 1970-talet. Dessa fastigheter är i olika stadier av underhållsbehov, där delar av fastigheternas tekniska livslängd passerat. GotlandsHem vill därför prioritera säkerställandet av en hållbar fastighetsportfölj ur såväl ekonomiskt som de boendes trivselperspektiv.

– För närvarande pågår ett projekt för att uppdatera företagets underhållsplan till dagens förutsättningar. Det blir en bra grund för att prioritera i vilken ordning underhållet bäst kommer att genomföras, säger Roger Wärn.

Försäljningsplaner i Havdhem och Slite
GotlandsHem vill pröva marknaden för en eventuell försäljning av kvarvarande fastighet i Havdhem. Fastigheten Havdhem Prästgården 1:7 består av 19 bostäder och är GotlandsHems enda kvarvarande fastighet på orten.

– Den är en solitär ur förvaltningsperspektiv och därmed svårare att förvalta på ett effektivt sätt för GotlandsHem, säger Roger Wärn.

Även tomten Othem Ejdern 6 i Slite kommer att prövas för en eventuell försäljning då GotlandsHem har bedömt att bolaget har svårt att bebygga fastigheten.

Planerna för nybyggnation avslutas eller pausas
Som en effekt av den begränsade tillgången till kapital har GotlandsHems styrelse nu beslutat att avsluta planerna på nybyggnation av 24 bostäder i Gråbo Furulund, även kallat Norra Lien. Övriga planerade nybyggnationsprojekt pausas tills vidare. Totalt finns planer på att påbörja byggnation av cirka 500 bostäder till 2023.

Det nybyggnationsprojekt som fortsätter i nuläget är kvarteret Signallottan 2 på A7 om 62 bostäder.

Vad blir nästa steg?
I ett extrainsatt styrelsesammanträde 3 mars, kommer styrelsen fortsätta diskutera bolagets finansiella utmaningar och de övergripande prioriteringarna.

Därefter följer nästa planerade styrelsesammanträde för GotlandsHems styrelse den 23 mars. Då genomförs också bolagets årsstämma.

Frågor besvaras av Roger Wärn, ordförande i GotlandsHems styrelse.
För tidsbokning av intervju ring: 0498 – 20 39 97.

Havdhem Prästgården 1:7.

Roger Wärn, ordförande i GotlandsHems styrelse.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 700 hyreslägenheter och 145 kommersiella lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.