Sikte på en hållbar fastighetsportfölj

Sikte på en hållbar fastighetsportfölj

Under GotlandsHems årsstämma och styrelsemöte, 23 mars, togs flera viktiga beslut. De viktigaste punkterna var:

• Det finansiella resultatet för 2020.
  • Avslut av projektet för att uppföra gemensamma verksamhetslokaler.
  • Avslut av projektet för nybyggnation på Vädursgatan, Visborg.
  • Vi ber om utökat borgenstak och tillåtelse att sälja fastigheter.

Resultatet 2020

Under 2020 redovisar GotlandsHem en förlust som uppgår till 13,9 miljoner kronor. Förlusten är huvudsakligen en konsekvens av flertalet nedskrivningar av värdet på fastigheter i beståndet. Bortser vi från nedskrivningarna, drygt 35 miljoner kronor, har rörelseresultatet förbättrats sedan år 2019 med drygt 10 miljoner kronor.

– Bolaget ökar sina intäkter, vilket utöver årlig hyresförhandling även kan relateras till bland annat att flera nyproducerade bostäder färdigställts under året, säger Roger Wärn, styrelseordförande GotlandsHem.

Utifrån GotlandsHems hållbarhetsrapport framgår det bland annat att bolaget gör framsteg inom det ekologiska hållbarhetsområdet. Under 2020 minskade företagets utsläpp med 7 procent jämfört med 2019. Sedan 2017 har GotlandsHem minskat sina utsläpp med 19 procent.

Här kan du läsa GotlandsHems Årsredovisning och hållbarhetsrapport 2020

Projektet för gemensamma verksamhetslokaler avslutas

Projektet Värdens bästa arbetsplats skulle samla GotlandsHems verksamhet i Visby under ett och samma tak.

– Förhoppningen var att vi på så sätt skulle kunna leverera en ökad servicenivå för hyresgästerna, sänka kostnaderna för våra egna lokaler samt frigöra ytor och mark för produktion av nya bostäder, säger Roger Wärn.

Beslutet att pausa projektet togs under hösten med kapitalbrist och svagt politiskt stöd som bakgrund, nu avslutas projektet.

– Det ekonomiska läget är något förändrat idag jämfört med när vi startade projektet 2018. Vi visste inte vilket nyproduktionskrav ägaren skulle ställa på bolaget efter 2020 och vi utgick från att vårt borgenstak om två miljarder kronor skulle kunna utökas, säger Roger Wärn.

Här kan du läsa mer om beslutet att avsluta projektet

Planerad nybyggnation på Vädursgatan i Visborg avslutas

På Vädursgatan i Visborgsområdet fanns planer för att bygga 140 bostäder. Under styrelsemötet den 23 februari togs beslutet att inleda dialog med Region Gotland för att se om det gick att överbrygga de hinder projektet noterat som bland annat var stora utmaningar i att säkerställa en hållbar ekonomi i området och i förlängningen också en rimlig hyresnivå. GotlandsHems styrelse väljer nu att avsluta projektet.

– Vi har haft en konstruktiv dialog i god anda tillsammans med bland andra stadsarkitekten och regiondirektören. Men vi är överens om att de förutsättningar som finns kring Visborgs-projektet på Vädursgatan inte passar GotlandsHem. Därför öppnar vi upp för andra aktörer genom att släppa tomten, säger Roger Wärn.

Det finns sannolikt bättre möjligheter för GotlandsHem att nyproducera hyresrätter på andra platser. Sett till den begränsade kapitaltillgång som råder för GotlandsHem behöver investeringar prioriteras noggrant.

Vi ber om utökat borgenstak och tillåtelse att sälja fastigheter

GotlandsHems uppdrag är att förvalta och underhålla det befintliga bostadsbeståndet på Gotland, samt även att bygga nya bostäder. GotlandsHem har möjlighet att låna pengar för att finansiera underhåll och nybyggnation, men det nuvarande borgenstaket på 2 miljarder kronor räcker inte till för att finansiera den nyproduktion av bostäder som är planerad i närtid. Därför begär GotlandsHems styrelse nu ett utökat låneutrymme. Bolaget gör även bedömningen att det är nödvändigt att avyttra ett antal fastigheter för att kunna uppfylla ägardirektivet samt för att nå ekonomisk balans för de kommande åren.

– För närvarande har GotlandsHem ett fastighetsbestånd värderat till 3,3 miljarder och lån på 1,3 miljarder kronor. För att kunna fullfölja vårt uppdrag att nyproducera bostäder samt att ha ett bostadsbestånd i ett väl underhållet skick behöver lånetaket utökas från 2 miljarder till 2,5 miljarder kronor, säger Roger Wärn och fortsätter: Målet är en hållbar fastighetsportfölj, dit kommer vi genom att fokusera på såväl förvaltning och underhåll som nybyggnation. Men vi vill också se om det finns ett intresse på marknaden att ta över delar av beståndet, vilket skulle kunna ge oss det finansiella utrymme vi behöver för att lyckas.