Snart släpps lediga lägenheter löpande och det går att anmäla sig för att få mejlutskick via Mina sidor.

Lediga bostäder flera dagar i veckan

GotlandsHem effektiviserar sitt söksystem, från och med oktober 2020 kommer lediga bostäder att publiceras på hemsidan så snart de finns tillgängliga.

Den första oktober ändrar GotlandsHem sitt system för publicering av sökbara bostäder. Från att lediga bostäder har publicerats endast en gång i veckan, på torsdagar klockan 15.00, kommer nu sökbara bostäder publiceras löpande i den takt de blir lediga.

– Det här är någonting vi velat göra länge, eftersom vi ser det som en stor fördel för de som söker ny bostad. Därför är vi glada att vi nu har möjlighet att införa den här förbättringen, säger GotlandsHems vd Elisabeth Kalkhäll.

Att lediga bostäder publiceras flera dagar i veckan väntas gynna våra köande hyresgäster. På grund av det gamla systemet har det funnits risk att bostäder stått tomma fler dagar än nödvändigt; en lägenhet som blev ledig en fredag gick tidigare inte att söka innan nästkommande torsdag.

– I vissa fall har detta resulterat i mycket kort och stressig tillträdestid för nya hyresgäster. Med ett jämnare flöde av bostäder motverkar vi sådana problem, säger Elisabeth Kalkhäll.

Samma bostadskö som förut
I och med förändringen tas benämningen ”Bostad direkt” bort då det är något som vissa hyresgäster upplevt som förvirrande. Ansökningstiden för de lediga lägenheterna kommer fortfarande variera mellan ett par dagar och en vecka. Men det blir en tydligare koppling mellan ansökningstiden och tidpunkten för inflyttning i den nya bostaden.

– Kösystemet fungerar på samma sätt som innan, den sökande som har flest ködagar får lägenheten. Det finns alltså ingen anledning att stressa och försöka vara först till kvarn, säger Elisabeth Kalkhäll.

Precis som tidigare finns det möjlighet att prenumerera på mejlutskick av lediga bostäder inom de områden man som sökande är intresserad av.