Bild: Ahlqvist & Almqvist arkitekter. Illustration som visar den blivande innergården på Silvergatan i Hemse.

Nu börjar vi bygga 16 nya bostäder i Hemse

14 november tar vi det första spadtaget för att bygga totalt 16 nya bostäder i Hemse. Bostäderna är fördelade i två hus i två plan med loftgång och alla bostäder ska ha tillgång till balkong eller uteplats. Ambitionen är att de ska vara klara i slutet av 2024.

– Projektet blir en utmaning ekonomiskt eftersom marknadsvärdet kommer vara betydligt lägre än byggkostnaderna. Vi tycker att det är viktigt att bygga i tätorterna utanför Visby också. Fokus för nyproduktionen kommer att ligga på hållbara lösningar för bland annat energi och vattenförbrukning, säger Joakim Martell, vd GotlandsHem.

Vi bygger bostäder som efterfrågas
Inför beslutet om att bygga fler bostäder i Hemse gjordes en kartläggning kring behoven där vi bland annat intervjuade Hemsebor. Den visade att behovet av stora bostäder var större än vi först trott. Därför ändrade vi planlösningen och bygger nu 16 nya bostäder:

• 4 bostäder med ett rum och kök
  • 8 bostäder med tre rum och kök
  • 3 bostäder med fyra rum och kök
  • 1 bostad med fem rum och kök

Renovering och underhåll av befintliga bostäder
Utöver att bygga nytt gör vi också omfattande renovering och underhåll av de befintliga bostäderna i kvarteret. Bland annat fräschar vi upp fasader, tak, loftgångar och balkonger. Vi kommer också bygga nya undercentraler för att optimera värme- och ventilationssystem och därmed minska energiförbrukningen.

– Våra hyresgäster har uttryckt önskemål om att få möjlighet till större lekytor, trevligare gemensam uteplats och bättre parkering. Det har vi tagit till oss och vi kommer bland annat att komplettera uteplatsen med sittmöbler och ny belysning. Dessutom etablerar vi nya parkeringsplatser närmare bostäderna och introducerar en bilpooltjänst, berättar Joakim Martell.

Välkommen till första spadtaget med Joakim Martell
Joakim Martell kommer att finnas på plats på Silvergatan 6-8 klockan 10.00 den 14 november för att vara med och ta det första spadtaget för bygget. Vi välkomnar media att närvara och Joakim är tillgänglig för intervjuer i samband med detta. Vi rekommenderar oömma kläder och gummistövlar för dig som vill komma!

Kontakt
För frågor om spadtaget kontakta kommunikationsavdelningen på telefon 0498 – 20 39 97 eller mejl kommunikation@gotlandshem.se

För frågor om projektet kontakta Joakim Martell på telefon 0498 – 20 39 97 eller mejl kommunikation@gotlandshem.se

Använd gärna bilderna nedan, ange bildkälla Ahlqvist & Almqvist arkitekter.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida