GotlandsHems fordonspool består av två elbilar, en elcykel och en lådcykel med elmotor.

Premiär för GotlandsHems fordonspool

En elcykel, en lådcykel och ett par elbilar. Det får GotlandsHems hyresgäster tillgång till när den nya fordonspoolen öppnar. Poolarna finns parkerade i kvarteret Bläckfisken i Visby.

Tjänsten med fordonspool är ett samarbete mellan GotlandsHem och OurGreenCar, som tillhandahåller såväl fordon som bokningssystem och service.

– Det här är ett nytt sätt för oss att erbjuda våra hyresgäster tillgång till både elbilar och elcyklar, som kanske till och med på sikt förändrar behovet av att äga en egen bil. Det är ett klimatsmart sätt att förflytta sig helt enkelt, säger Jon Rytterbro, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig på GotlandsHem.

Praktiskt att vara poolare

Fordonspoolen gör det möjligt för privatpersoner att hyra en elbil eller en elcykel och bara betala för den stund de använder fordonet.

– GotlandsHem har i sin upphandling av fordonspool visat en genuin vilja att tillföra grön hållbar mobilitet till sina hyresgäster. Vi är övertygade om att vår lösning kommer bli ett uppskattat inslag i de boendes vardag, säger Kenneth Falk, medgrundare på OurGreenCar.

Tillgängligt för alla

GotlandsHems första fordonspool är tillgänglig för alla våra hyresgäster. Poolarna finns i kvarteret Bläckfisken och därför är elbilarna i första hand tillgängliga för våra hyresgäster i norra Visby. GotlandsHems kvarter i norra Visby är Bläckfisken, Castor, Norrgatt, Sjöliljan och Trilobiten.

GotlansHem har också ett samarbete med nystartade E-Go där våra hyresgäster kan hyra här och lämna där. Bilarna finns parkerade i flera kvarter i Visby och Slite.

Kom igång med poolarna:

• Skapa ett konto på https://gotlandshem.ourgreencar.se/ Där kan du också titta på en film och läsa hur det fungerar och ta del av prislista och övrig information.
  • Ladda ner appen OurGreenCar
  • Boka, öppna och lås fordonen med appen eller det webbaserade bokningssystemet.
  • Bilarna har egna laddplatser på Ammonitgatan 2. De hämtas och lämnas på samma plats.
  • Elcyklarna finns i ett eget cykelförråd på Ammonitgatan för de boende i kvarteret Bläckfisken. Cyklarna låser du upp med appen.

Vad kostar det att låna en poolare?

Det är gratis att skaffa ett konto för GotlandsHems poolare. Du betalar bara för den tid du använder bilen eller cykeln, prislista och villkor finns påhttps://gotlandshem.ourgreencar.se/

• Elbil: Elbilarna kostar 49 kronor per timme och 1,50 kronor per kilometer från 20 kilometer. 395 kronor per dygn och 1,50 kronor per kilometer från 20 kilometer. En helg kostar 695 kronor och 1,50 kronor per kilometer från 20 kilometer.
  • Elcykel:Att använda elcyklarna kostar 9 kronor per timme, 90 kronor per dygn eller 160 kronor för en helg.

För fler frågor kontakta

GotlandsHem: Jon Rytterbro, telefon 0498-20 39 92 eller mejl jon.rytterbro@gotlandshem.se

OurGreenCar: Kenneth Falk, telefon 073-322 40 95 eller mejl kenneth@ourgreencar.se