Rum för bra möten!

Jag provade just att bild-googla ”best meeting rooms”. Oj. Det finns visst förbättringspotential inom detta område.

Trist, gammeldags konferensrumHar du inte själv möjlighet att kolla, kan jag beskriva sökresultatet: det är bilder som domineras av tunga konferensbord i femtio nyanser av brunt, placerade i fönsterlösa rum. Här ska gubbdirektörerna mötas och banka med ordförandeklubban!

Visst, det finns säkert några möten när den klassiska utformningen av rummet är det ideala (även om jag i skrivande stund inte kan komma på några sådana möten). Men generellt sett tror jag att mötesbranschen behöver ta ett steg framåt vad gäller kunskap om den fysiska miljöns betydelse för mötets utkomst.

Snyggare rum vore en första förbättring då det skulle ge inspiration och energi – men det är inte tillräckligt för att skapa bra möten. Jag gjorde för en kunds räkning en undersökning tillsammans med 50 av Sveriges främsta föreläsare, utbildare och workshopledare. Vi skulle göra en sammanställning på vad som gör ett fantastiskt mötesrum. Det blev tydligt att få mötesrum har designats med funktion i åtanke.

Kommentarerna som kom in handlade om allt från att det är tråkigt när en tung kateder står mitt i vägen för talaren, till att det är lite omodernt att det nästan aldrig finns projektorsladdar till Mac-datorer, till att det är skitkonstigt när den väggfasta whiteboarden sitter bakom projektorduken (jodå, det har vi sett flera gånger...).

Ett smart utformat mötesrum utan stolar

Hur ser då ett bra mötesrum ut? Här kommer några idéer från sammanställningen!

Get the basics right! Många var de föreläsare som uttryckte frustration över ”småsaker” som påfallande ofta var icke-fungerade på mötesanläggningar: torra whiteboard-pennor, dålig ventilation, frånvarande support när projektorn krånglar och så vidare. Det är basic, men det fallerar alltför ofta!

Flexibilitet! Rummen ska kunna anpassas efter mötets olika syften, mål och aktiviteter. En nyckel för ett framgångsrikt möte är variation – också vad gäller möbleringen. Det ger energi att möblera om under mötets gång! Fundera vilken utformning som bäst passar de olika aktiviteterna under mötet: kanske är det öar under föreläsningen, walk-and-talk för gruppdiskussionen och stolar i ring för utvärderingen? Kanske finns plats för ett naturligt breakout-utrymme i rummet, där deltagarna kan jobba i workshop innan de återvänder till sittande.

Kreativitet! Mötesrummet ska inbjuda till kreativitet, deltagande och skapande. Ett ensamt blädderblock längst fram i rummet signalerar en förväntan på deltagarpassivitet. In med material som aktiverar alla deltagare och inte bara mötesledaren!

Färg spelar roll! Gula färger ger energi, bidrar till kreativitet och passar bra för arbetsmötet. Gröna färger skapar lugn och harmoni och passar bra för reflektion och i till exempel loungemiljöer. Röda färger ökar pulsen och passar bra till olika workshops eller när du vill aktivera dina deltagare. Kan ni inte måla om, så byt detaljer i rummet, som blommor, tyger, kuddar etc.

Du har säkert själv en massa idéer för bättre mötesrum. Rummet spelar roll för mötets utkomst och kundlojaliteten kommer följa på för den som inser detta.

Kan vi ha det som ett gemensamt mål att bilderna på google ska vara lite mer upplyftande om några år?

Stay gr8!
// Micke Darmell
Mötesevangelist och grundare av företaget gr8 meetings vars mission är att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor.

• Almedalsveckan

• effektiva möten