ÅRETS JULKLAPP - originalet

2019 års julklapp är enligt handelns utredningsinstitut en så kallad mobillåda- eller den heter hos oss: ett telefondagis! Vi tog fram denna produkt redan 2014 för att hjälpa människor att få bättre möten på jobbet och hemma.

Vår variant gör dessutom gott på många vis då vi har tagit fram den i samarbete med Individuell Människohjälp. Våra telefondagis ger försörjning till kvinnor i Indien. Här har utsatta grupper svårt att få jobb, och en funktionsnedsättning är ett extra hinder både ekonomiskt och socialt. Läs mer om en av kvinnorna, Uma, som jobbar med våra telefondagis nedan.

Hjälp dina arbetskamrater att släppa sina telefoner under era möten, din vän att slippa tjata på barnen om deras konstanta mobilanvändning, och hjälp dina kompisar att umgås med varann snarare än med instagram nästa gång ni ses. Ett telefondagis är den bästa julklappen för alla som vill ha bättre möten på jobbet och hemma.

Som amerikanerna säger: a gift that keeps on giving!

UMA syr våra dagis

Uma har genom Individuell Människohjälp fått arbete och försörjning, och jobbar nu med att sy upp telefondagis. Hon bor i Bharat Mata Kusht Ashram, ett socialt utsatt område i norra Indien. Hit tvångsflyttades hennes far när han fick lepra i tjugoårsåldern och inte längre var välkommen i sin hemby. Även Uma har drabbats av lepra och har en funktionsnedsättning till följd av sjukdomen.

Uma arbetar för Individuell Människohjälps samarbetspartner Maximising Employment To Serve The Handicapped (Mesh), en fair trade-organisation som skapar jobb för kvinnor med funktionsnedsättning för att göra samhället mer inkluderande.

– Möjligheterna som Mesh skapar är viktiga. De lyckades ordna jobb åt oss trots alla svårigheter som kommer med att ha funktionsnedsättning och sakna utbildning. Vi behandlas som alla andra här, och det hör inte till vanligheterna, säger Uma.

Arbetet är anpassat till kvinnornas situation. Deras arbetsdagar är inte lika långa som hos andra arbetsgivare, de får tillfälle att utveckla nya färdigheter och de får också ökad förståelse för hur marknaden fungerar.

Och kanske viktigast av allt, arbetet höjer kvinnornas livskvalitet och med en stabil inkomst har familjerna råd att skicka sina barn till skolan. På så sätt skapas en bättre framtid.

Micke Darmell, initiativtagare till telefondagiset, har föreläst om digital stress sedan 2009 och var en av de första att uppmärksamma de negativa aspekter som följer i teknikutvecklingens spår.

2009 var det inte helt populärt att prata om att det fanns en baksida med digitaliseringen. Många ville göra sig lustiga mot detta så kallade bakåtsträvande. ”Hade du varit född på 40-talet hade du varit emot jazzen också” fick han höra. Idag 10 år senare, mycket tack vare Anders Hansens sommarprat, så kan vi äntligen föra en mogen dialog om detta ämne.

Efter en av Mickes föreläsningar kom det fram en deltagare som berättade hur de på hennes arbetsplats samlade ihop mobilerna i en korg eller liknande för att de skulle bli mer härvarande i mötet. En annan person han träffade arbetade som lärare och berättade att de gjorde så i klassrummet. Så väcktes idén till telefondagiset 2014.

Micke kontaktade Individuell Människohjälp och frågade om de ville vara med och resten är historia. Mötesanläggningar, företag, organisationer, skolor, i sovrum och kök, ja i alla de rum där människor vill vara mer härvarande finns nu telefondagis. Och 2019 blev de alltså utsedda till årets julklapp av Handelns Utredningsinstitut.

• alltid nåbar
  • härvaro
  • möten
  • smartphones
  • stress
  • ständig uppkoppling
  • sömnbesvär
  • effektiva möten

Varför? Därför att vi vet att bättre möten kommer bidra till er positiva utveckling.
Det kommer föra er mot era mål. Ni kommer spara och tjäna pengar på det. Ni kommer att må bättre och vara gladare på jobbet.

I en värld där produktiviteten har gått ner de senaste 12 åren, trots att vi "effektiviserar" mer och jobbar mer än någonsin, tror vi att få koll på den interna kommunikationen är ett av de viktigaste sakerna att ta tag i om vi menar allvar med en sund digital arbetsmiljö.

Vi kan inte vara förvånade om stressen ökar samtidigt som vi inte tar tag i våra dåliga möten, att vi skickar mejl på kvällar & helger, att vi inte reder ut var och när vi kommunicerar och dessutom inte är tydliga när det gäller vår tillgänglighet.

Skapar vi däremot arbetsplatser där alla får känna lust, mening och delaktighet så kommer effekten bli att vo får fokus på det som skapar värde och inte en massa interna processer som inte gör det.

Det är ett bra steg mot en bättre värld.