Kanelbullens dag? Nej idag är det MÖTESKULTURDAGEN 2020

Sedan ett antal år tillbaka firar vi Möteskulturdagen den 28:e april- en dag då vi kan fundera lite extra på hur vi har det med möteskulturen i våra organisationer.

Olika analys- och branschföretag, som 3S och Svenska Möten, har sedan 2007 tagit temperaturen på svensk möteskultur, och alla dessa undersökningar pekar på att det finns en förbättringspotential här.

En chef/ledare tillbringar över hälften av sin arbetstid i mötesrummet, många utan att ha utbildning eller ens faktisk kompetens i möteskunskap eller mötesledning. Hälften av våra möten saknar ett tydligt syfte och mål, trots att de flesta tycker det är avgörande för att ett möte skall vara värt att gå på. Utan ett syfte vet vi inte varför mötet finns och utan ett tydligt mål vet vi inte vad vi ska prestera på mötet. Förmodligen är det därför som mötesdeltagare upplever att hälften av mötestiden är ineffektiv.

Varför ser det då ut så? En femtioårig tillbakablick visar att det var på 70-talet som arbetsplatsmöten (APT) infördes i och med en ny lag som krävde att medarbetarna skulle bli mer delaktiga. De mötena utgick från dåtidens ledarskap och normer. Idag har vi en helt annat arbetsliv, men samma gamla möten. De olika ledarskapsfilosofier som de senaste åren snurrat runt, exempelvis tillitbaserat- agilt- eller självledarskap, har sällan fått någon konsekvens i mötesrummet. Detta trots att våra möten är kittet mellan allt vi gör i en organisation. Vi kan inte ha ett ledarskap utanför mötesrummet och ett annat i mötesrummet.

Vi tror att en av anledningarna att inte fler har tagit tag i denna fråga är att det personligen endast finns en liten vinst för stunden. I ett längre perspektiv så får de chefer och ledare som jobbar strategiskt med möten sin belöning genom bättre resultat och medarbetar- och kundnöjdhet.

Den kris vi är inne i nu har satt fokus på vår möteskultur. När många har varit tvungna att ställa om till digitalt arbete har det blivit tydligt att det är svårare att ha bra digitala möten än fysiska. Det går helt enkelt inte att bara flytta över det fysiska mötet in i det digitala rummet. Ett mindre bra fysiskt möte blir oftast uselt digitalt. Även om många av framgångsfaktorerna för ett bra fysiskt möte är desamma för det digitala är det svårare att skapa engagemang och delaktighet virtuellt. Det kräver kunskap och vi behöver göra jobbet på riktigt. Det är enkelt att skapa en framgångsrik möteskultur, men för att det ska bli hållbart krävs insikten att en bra möteskultur är ett ledningsstrategiskt ansvar.

Förhoppningsvis väcks nu viljan att bli bättre i våra möten. Både de digitala och de fysiska. Möten där alla får känna lust, mening och delaktighet. Får vi det, då kommer vi att lyckas. Då kommer måluppfyllelsen att öka, teamkänslan stärkas och vi får en bättre social arbetsmiljö. Det är lågt hängande frukter att plocka. Även för din organisation.

Micke Darmell, föreläsare och författare

• Media, kommunikation

• möten
  • möteskultur
  • effektiva möten
  • effektivitet

gr8 meetings är ett litet marknadsledande företag.

Varför? Därför att vi vet att bättre möten kommer bidra till er positiva utveckling.
Det kommer föra er mot era mål. Ni kommer spara och tjäna pengar på det. Ni kommer att må bättre och vara gladare på jobbet.

I en värld där produktiviteten har gått ner de senaste 12 åren, trots att vi "effektiviserar" mer och jobbar mer än någonsin, tror vi att få koll på den interna kommunikationen är ett av de viktigaste sakerna att ta tag i om vi menar allvar med en sund digital arbetsmiljö.

Vi kan inte vara förvånade om stressen ökar samtidigt som vi inte tar tag i våra dåliga möten, att vi skickar mejl på kvällar & helger, att vi inte reder ut var och när vi kommunicerar och dessutom inte är tydliga när det gäller vår tillgänglighet.

Skapar vi däremot arbetsplatser där alla får känna lust, mening och delaktighet så kommer effekten bli att vo får fokus på det som skapar värde och inte en massa interna processer som inte gör det.

Det är ett bra steg mot en bättre värld.