Telefondagis skapar försörjning för utsatta kvinnor

Med telefonerna placerade i vårt telefondagis kan deltagarna i mötet eller sällskapet runt middagsbordet koppla ner och vara närvarande. Samtidigt skapar telefondagisen försörjning för utsatta kvinnor i Indien. Här har utsatta grupper svårt att få jobb och en funktionsnedsättning är ett extra hinder både ekonomiskt och socialt.

En av de kvinnor som tack vare gr8 meetings samarbete med IM har arbete och inkomst är Uma. Hon bor i Bharat Mata Kusht Ashram, ett socialt utsatt område. Hit tvångsflyttades hennes far när han fick lepra i tjugoårsåldern och inte längre var välkommen i sin hemby. Även Uma har drabbats av lepra och har en funktionsnedsättning till följd av sjukdomen.

Uma arbetar för IMs samarbetspartner Maximising Employment To Serve The Handicapped (Mesh), en fair trade-organisation som skapar jobb för kvinnor med funktionsnedsättning för att göra samhället mer inkluderande.

– Möjligheterna som Mesh skapar är viktiga. De lyckades ordna jobb åt oss trots alla svårigheter som kommer med att ha funktionsnedsättning och sakna utbildning. Vi behandlas som alla andra här, och det hör inte till vanligheterna, säger Uma.

Arbetet är anpassat till kvinnornas situation. Deras arbetsdagar är inte lika långa som hos andra arbetsgivare, de får tillfälle att utveckla nya färdigheter och de får också ökad förståelse för hur marknaden fungerar.

Och kanske viktigast av allt, arbetet höjer kvinnornas livskvalitet och med en stabil inkomst har familjerna råd att skicka sina barn till skolan. På så sätt skapas en bättre framtid.

• Företagande, allmänt

Att få bättre interna möten är troligen det effektivaste sättet att öka konkurrenskraften, stärka organisationen och få engagerade och aktiva medarbetare.

Du och dina kollegor tillbringar nämligen 25-30 procent av er arbetstid i möten. Är du chef kan du mer än dubbla den siffran. Ändå är interna möten i de allra flesta fall ineffektiva.

Det är här gr8 meetings kommer in i bilden. Vi utbildar, ger support och föreläser om effektiva möten, digital kommunikation, strukturer, spelregler etc.

Eller uttryckt på ett annat sätt; vår mission är att få dig och dina medarbetare att bli effektivare, engagerade, handlingskraftigare – och att växa!