Från vänster: Rickard Kajson, vd för Grade och Jan Solhaug, vd för Jobbnorge.

Pressmeddelande -

Grade förvärvar Jobbnorge och stärker sin position inom HR-tech på den nordiska marknaden

Grade fortsätter att växa i Norden och ger nu även Jobbnorges kunder möjlighet till välintegrerade lösningar för att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare. Genom Grades breda produktutbud skapas nya förutsättningar för norska företag och organisationer att nå en hållbar kompetensförsörjning.

– Att Jobbnorge blir en del av Grade gör att vi stärker både varumärket Grade och vårt erbjudande mot befintliga och nya kunder i Norge. Vi kommer till exempel att erbjuda integrerade lösningar för digital referenstagning och onboarding, vilket det finns en stor efterfrågan av på den norska marknaden, berättar Rickard Kajson, vd på Grade.

Jobbnorge har varit verksamma på den norska marknaden sedan 1991 och är idag en av Norges ledande leverantörer av tjänster och digitala lösningar inom rekrytering. Kunderna finns inom både den privata och offentliga sektorn och består bland annat av Norges alla statliga departement, domstolar, universitet och högskolor samt 20 % av alla kommuner.

– Genom att bli en del av Grade kan vi erbjuda flera aspekter av medarbetarresan som vi inte har haft på vår produktlista innan. Vårt gemensamma erbjudande kommer att stärka oss som leverantör inför framtiden, säger Jan Solhaug, vd för Jobbnorge.

– Historiskt har Jobbnorge haft en spännande tillväxtresa på den norska marknaden och den kommer nu att få ny kraft med vårt gemensamma utökade produkterbjudande, säger Rickard Kajson.

I september 2022 slog Grade upp dörrarna till sitt första kontor i Oslo. Genom att förvärva Jobbnorge accelererar Grades tillväxtresa med målet att bli Nordens ledande helhetsleverantör av lösningar inom Talent Management.

– Jobbnorges målgrupp och vision harmoniserar väl med Grades, vilket ger oss en bra bas för att kunna bredda och förstärka utbudet till våra norska kunder, säger Rickard Kajson.

– Vi både hoppas och tror att våra kunder kommer att få en positiv upplevelse av att vi breddar vårt produkterbjudande, självklart med samma goda service och kvalitet som våra kunder är vana vid, försäkrar Jan Solhaug.

Om Grade:

Den växande Gradekoncernen består nu av bolagen Jobbnorge, Varbi, Grade, Workbuster, Realcruit och Refensa. Grade erbjuder flexibla lösningar inom Talent Management för hela medarbetarresan. Grade omsätter cirka 250 MSEK varav 200 MSEK är återkommande intäkter. Största ägare är Viking Venture.

Om Jobbnorge:

Jobbnorge etablerades 1991 i Bodø som Cicero reklambyrå. 2009 döptes företaget om till Jobbnorge och har successivt vuxit till 29 anställda med en omsättning på över 70 MNOK det senaste året.