Stillastående marknad i den civilgrafiska branschen

Små förändringar noterades i efterfrågan på tryck under förra årets sista månader. Marknaden har inte kommit tillbaka på ett tillfredsställande sätt sedan förra lågkonjunkturen 2008/2009.

Substituten till tryck är därtill alltför konkurrenskraftiga. I kombination med att kunderna tar höjd för ett år som kommer att präglas av avvaktan och osäkerhet, kommer efterfrågan under innevarande år att ligga kring noll, där risken ligger på nedsidan.

Tjugofem procent av företagen upplevde en brist på yrkesarbetare. Det är ett fenomen som blir allt vanligare kommande år, då den demografiska cykeln visar stora pensionsavgångar inom en femårsperiod.

Ordervärdena steg något samtidigt som företagen rapporterade att prisbilden fortsatte att vara svag. Något högre aktivitet i produktionen medförde att orderstocken ökade men låg för säsongen på låga nivåer sett några år tillbaka. Varaktigheten i orderstocken uppgick till tre arbetsveckor, vilket var lågt under ett fjärde kvartal. Samtidigt visade det sig att det pågående rationaliserings- och inte minst effektiviseringsarbetet har skapat en allt bättre och snabbare resursallokering i tryckerierna. Det finns dock mycket kvar att göra; detta arbete bör intensifieras ytterligare för att sänkt enhetskostnad ska resultera i att marginalerna på sikt ska förbli oförändrade och helst stiga. Lönsamheten under perioden var i stort sett oförändrad.

Under inledningen av 2012 har signaler ute bland företagen visat på en solid orderingång. Denna rapports underlag pekar dock i en annan riktning, nämligen mot en produktionsnedgång, samt även mot ett litet men tydligt prisfall. Detta gör att ordervärdena beräknas falla.

Kommande pensionsavgångar tillsammans med friställningar gör att personalstyrkan minskar hos hälften av företagen. Även om prognosen är mycket osäker, förväntar man sig ett sämre andra halvår 2012 jämfört med det första. Det kan dock visa sig bli precis tvärtom när man tittar tillbaka på 2012.

Texten är en sammanfattning av Konjunkturläget, GFFs kvartalsvisa branschekonomiska nyhetsbrev som baserar sig på Konjunkturinstitutets urvalsundersökning och bearbetas specifikt för den grafiska branschen. Översynen visar hur marknaden utvecklats det senaste kvartalet och hur tendenserna ser ut för den allra närmaste framtiden.

• konjunkturläget
  • trycksak