Power of Print växer med Posten

Power of Print får förstärkning då Posten nu tar en aktiv roll och går in i projektet. Power of Prints målsättning är att lyfta fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad värld.

-Tidigare under 2010 har Arctic Paper gått in som samarbetspartner och nu utökar vi möjligheterna i Power of Print projektet i och med Postens engagemang. Det känns väldigt positivt och glädjande för oss och för den grafiska branschen där denna fråga är mycket viktig, säger Lena-Liisa Tengblad, VD för Grafiska Företagens Förbund (GFF).

- Våra undersökningar av svenskars brevvanor visar att en klar majoritet, 78 procent, själva vill bestämma om de ska få sin post elektroniskt eller i brevform. Och hela åtta av tio vill ha sina räkningar i pappersform. Med hänsyn till våra kunders önskemål om valfrihet är Power of Print ett självklart projekt att stödja, säger Anders Åsberg, chef för Marknad och Tjänsteutveckling på Posten Meddelande.

Bakom projektet Power of Print står sedan tidigare Grafiska Företagens Förbund, Papyrus Sverige och Arctic Paper.

• posten
  • arctic paper
  • papyrus sverige
  • papper

Projektet Power of Print lyfter fram det tryckta mediets roll i en allt mer digitaliserad värld.
Bakom projektet står Grafiska Företagens Förbund (GFF), Papyrus Sverige, Posten och Arctic Paper.
www.powerofprint.se

Grafiska Företagens Förbund är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska
industrin, förpackningsindustrin och närliggande verksamhetsområden. Grafiska
Företagens Förbund ingår i Svenskt Näringsliv. Förbundets uppgift är att ge
arbetsgivarservice och att utveckla och marknadsföra branschen.
www.grafiska.se

Power of Print spänner musklerna

Power of Print laddar inför en förstärkning av projektet under 2010. Som ett led i detta tar nu papperstillverkaren Arctic Paper en aktiv roll i projektet Power of Print initierat av Grafiska Företagens förbund.

Grafiska branschen presenterar ny trendrapport

Den nya trendrapporten - POP09 - som projektet Power of Print låtit göra presenteras på Bok & Bibliotek. Power of Print är en satsning inom den grafiska branschen som lyfter fram det tryckta mediets roll i en alltmer digitaliserad medievärld.Trendrapporten är resultatet av en undersökning som analysföretaget United Minds (UM) genomfört på uppdrag av projektet.

Boken ska med på drömsemestern

När svenska folket rangordnar viktiga saker att ha med på drömsemestern toppas listan av "en bra bok". Drömplatsen att läsa en god bok på är i ett sommartorp på landet. Det framkommer av den trendrapport som undersökningsföretaget United Minds tagit fram åt projektet Power of Print.
Boken kommer före både grillen, datorn och radion när svenskarna får välja saker att ta med sig på en drömsemest

Papperstidningen har en självklar plats i vardagen

Det är till frukosten innan jobbet och på helgerna som papperstidningen har sin mest självklara plats hos svenska folket. Drygt 60 procent av svenska folket läser en papperstidning minst en gång om dagen. Det visar en ny undersökning som United Minds genomfört på uppdrag av den grafiska branschen.

Det tryckta mediet hör till må-bra-branschen

Det snabba är digitalt, men det riktigt viktiga är print. Så kan man sammanfatta resultatet av en nyligen presenterad trendrapport som undersökningsföretaget United Minds tagit fram på uppdrag av den grafiska branschen.

Missuppfattningarna om trycksaker är många

Visst är det väl så att reklamblad som dimper ned i brevlådan eller brevinkastet belastar miljön i hög grad? Den uppfattningen har i alla fall det stora flertalet i en dansk undersökning av vad allmänheten tror bidrar till mest utsläpp av koldioxid. Resultat framkommer i en nyligen genomförd studie som gjorts på uppdrag av Grafisk Arbejdsgiverforening (GA).