Mormorsrutan <3 Äldrekontakt

Smyckessajten mormorsrutan.se och Ideella föreningen Äldrekontakt startar samarbete med syftet att ensamma äldre ska få mer gemenskap. För varje smycke som säljs via mormorsrutan går nu en summa till Äldrekontakt som skapar social gemenskap genom att ordna fika för ensamma äldre.

mormorsrutan.se tillverkar och säljer handvirkade smycken för en god sak. Det handlar om socialt entreprenörskap som förenar generationer, där en del av köpesumman går direkt till den äldre generationen, så att ensamma äldre människor kan få uppleva mer gemenskap. Genom att tillverka i Sverige skapar mormorsrutan även jobb till unga och bidrar till att förena generationer.

Äldrekontakt är en ideell förening som med hjälp av volontärer startar och driver fikagrupper för ensamma äldre över 75år. En söndag i månaden samlas varje fikagrupp på 7-8 äldre hemma hos en volontär och fikar, umgås och har trevligt.

-Detta samarbetet är jättekul. Vi har båda samma vision om ett samhälle där vi umgås över generationerna och där unga såväl som äldre kan leva ett bra liv, säger David Pettersson på Gramtec, som driver mormorsrutan.se.

I samband med lansering av samarbetet som skedde på Alla Äldres dag i Göteborg nyligen, presenterades det nya Äldrekontaktsmycket, vilket för närvarande går att köpa på mormorsrutan.se och på Äldrekontakts Pop-Up café i Stockholm.

-Vi söker nya återförsäljare som är intresserade av att sälja våra smycken berättar David Pettersson. Responsen från människor när de ser och kan känna på de små handvirkade örhängena är helt fantastisk. Väldigt få tror på att smyckena är handvirkade vid första ögonkastet. De är virkade så smått och så fint att det blir en mycket positiv upplevelse när man ser och känner strukturen i garnet. Vi får också väldigt bra feedback på att de är virkade av ungdomar och unga personer här i Sverige som genom mormorsrutan får möjlighet att ta sitt första steg in på arbetsmarknaden.

För varje smycke som säljs går en summa till organisationen Äldrekontakt. Hur mycket som går till Äldrekontakt beror på vilket sorts smycke det gäller och varierar mellan 25-100kr / smycke.

- I höst har vi en speciell kampanj där vi dubblat summan som skänks till Äldrekontakt förklarar David Pettersson. För till exempel Äldrekontaktsmycket innebär det att varje smycke som säljs för 599 kr, går hela 150 kr till Äldrekontakt.

-Detta är vårt sätt att bidra till att Äldrekontakt ska kunna skapa fler fikagrupper, så att fler äldre runt om i Sverige får uppleva den gemenskap och glädje som Äldrekontakt möjliggör, avslutar David Pettersson.