Grand Hôtel presenterar två nyrenoverade våningsplan

Grand Hôtel presenterar två nyrenoverade våningsplan

Grand Hôtel Stockholm har ett ständigt pågående förnyelsearbete och den senaste tiden har omfattande renoveringar av fasad, entré samt rum och sviter utförts och nu under våren öppnar våning fem och sex upp i all sin färgprakt. De två våningsplanen, som har en egen stil och arkitektur, har renoverats med noga utvalda färgkulörer och materialval som alla på bästa sätt lyfter fram rummens fulla potential.

Under 1950-talet så byggdes Grand Hôtel ut, två våningsplan byggdes till på den nuvarande huvudbyggnaden. De två våningsplanen fick tidsenlig stil och arkitektur och särskiljer sig därför till viss del ifrån övriga hotellet. Det blev utgångspunkten när designern Fanny Widén fick i uppdrag att skapa mysiga, bekväma och funktionella rum för den moderna affärsresenären. De två våningsplanen omfattar 75 rum och färgsättningen går i tre olika basnyanser; brun/beige, turkos/blå och lila/grå, som bryts av med accentfärger.

– ­­Grand Hôtel är en levande destination som hela tiden förändras och växer med samtiden. Vi ska alltid vara ett hotell av absoluta internationella toppklass och för att vara det så krävs det att vi ständigt utmanar och utvecklar. De senaste åren har hotellet genomgått omfattande förändringar som innefattar alla delar av hotellet. Förändringar som bidrar till att det finns en tydlig plats för Grand Hôtel nu och i framtiden. Den är med stor glädje som vi nu kan visa upp våning fem och sex. Två helt fantastiska våningsplan i en egen karaktäristisk stil men med en tydlig Grand Hôtel-känsla, säger Pia Djupmark, vd Grand Hôtel.

Den moderna affärsresenären i fokus
Rummen på våning fem och sex är välkomnande och ombonade med ljusa kulörer på väggar och golv, stålpartier samt glasdörrar till badrummen som en del i att skapa en lättare och luftigare känsla. Sängarna är prydda med en magnifik gavel med mönster som fångar gästens blick. Möblerna i rummen har en nätt design för att skapa rymd och ett stort antal möbler är specialdesignade för Grand Hôtel och tillverkade i Sverige samt Norra Europa. Alla möbler har valts ut omsorgsfullt för att ge rummen en nätt känsla och skapa rymd. Badrummen är i äkta Grand Hôtel-klass med Carrera marmor och exklusiva duschtoaletter från Geberit i alla rum.

– Rummen är skapade med den moderna affärsresenären i fokus. Vi ville låta den klassiska 50-talsarkitekturen omfamna nutida design med en skandinavisk touch. För att göra det så var det viktigt att få in ljuset och skapa moderna rum med fokus på bekvämlighet. Då blev det självklart att arbeta med ljusa golv, glas och ljusa färgval i kombination med härliga textilier. Sammantaget ger det väldigt härliga och ombonade rum, säger designer Fanny Widén.

Förnyelsearbete på Grand Hôtel
Grand Hôtel har de senaste åren genomfört en rad större renoveringar och ombyggnationer. Under 2018 genomgick huvudbyggnadens fasad en omfattande renovering. Grand Hôtels byggnad har under årens lopp inte bara utökats och byggts på med fler våningsplan utan även ändrat fasad allt eftersom de arkitektoniska epokerna skiftat. Under den senaste renoveringen tog därför hotellet tillfället i akt att återskapa en fasad som berättar dess historia. Med hjälp av den dokumentation som finns över de förändringar som byggnaden genomgått har det bästa ur varje epok lyfts fram. Som årsringar på ett träd kan man nu läsa av hotellets historia i den detaljrika fasaden.

För att knyta ihop fasadprojektet öppnade 2021 hotellet upp sin nybyggda huvudentré där tongivande värden i arbetet var ökad tillgänglighet och hållbarhet.

Bolinderska Palatset med 19 rum och sviter samt våning sju med Flagg- & Taksviten har även dem renoverats och förnyats de senaste åren. Varje förnyelseetapp har sin egen särprägel med egna färgval och inredningselement. Grand Hôtel sätter stort värde vid rummens enskilda möjligheter och egenskaper, därför är varje rum unikt.

Därtill har Champagnebaren, som drivs i samarbete med huschampagnen Ruinart, öppnat i lobbyn och sommartid finns såväl Terrassen som Grand Café vid kajen. Därutöver har även Vinterträdgården genomgått en omfattande renovering, där den senaste och mest avancerade tekniken installerats.

Grand Hôtel är 48 000 kvadratmeter stort och har totalt 279 rum. 70 av dem är sviter varav 11 är signatursviter.

För mer info och pressbilder besök: https://www.mynewsdesk.com/se/grand_hotel

Kontaktuppgifter:
Filip Jarl, presskontakt Micael Bindefeld AB
Filip.jarl@bindefeldab.se 070 – 736 08 00

Med sin vackra miljö och sitt fantastiska läge i stadens hjärta har Grand Hôtel varit en hemvist för internationella celebriteter, storslagna fester och hängivna livsnjutare sedan 1874. Den vackra Cadierbaren, Mathias Dahlgrens prisbelönta restauranger och den inbjudande Verandan bjuder på storslagen utsikt mot Stockholms slott och ett utbud av mat och dryck i absolut världsklass. Grand Hôtel erbjuder även avkopplande bastubad och svalkande dopp i Nordic Spa & Fitness. Grand Hôtel ingår i The Grand Group, som ägs av FAM AB