Granit expanderar i Norden

Granit expanderar i Norden

Efter framgångsrika etableringar i Sverige och Finland under våren är Granit redo att ta ytterligare ett stort steg framåt med öppningen av en ny flaggskeppsbutik i Finland, en efterfrågad återkomst till Uppsala och lanseringen av webbutik i Norge. Öppningarna äger rum under hösten och markerar en betydelsefull expansion för varumärket, med ännu mer tillgänglighet för sina kunder i Norden.

Helsingfors: Granits nya flaggskeppsbutik i Helsingfors öppnar sina dörrar den 30:e september klockan 12.00. Beläget i Forum köpcentrum på Mannerheimintie 20, tar butiken skandinavisk interiördesign till en ny nivå. Granit är känd för sitt minimalistiska och funktionella tillvägagångssätt, och butiken blir den perfekta platsen att utforska deras senaste produkter och designkoncept.

Uppsala: Samtidigt expanderar Granit till Uppsala med en ny butik på Svartbäcksgatan. Öppningen äger rum den 5:e oktober klockan 17.00. Butiken kommer att vara en inspirationskälla för de som söker enkelhet i vardagen genom skandinavisk design. Den nya butiken är belägen på den livliga gågatan, och blir ett välkommet tillskott till stadens shoppingupplevelse.

Norge: Efter framgångsrika etableringar i Sverige, Finland och Tyskland är Granit redo att erbjuda den norska marknaden en helhetsupplevelse med öppningen av webbshopen i Norge den 8:e september. Granit finns sedan tidigare med 7 butiker i Norge. Med den nya norska webbshoppen kan kunder över hela Norge nu handla från Granits sortiment dygnet runt.

Flaggskeppsbutiken i Helsingfors markerar Granits sjätte satsning i Finland. Sammanslagningen av två av de befintliga butikerna i Helsingfors resulterar i en rymlig och innovativ shoppingdestination.

”Vi är mycket glada över att introducera Granits nya flaggskeppsbutik i Forum köpcenter i Helsingfors. Det här är en stad där Granit har lyckats väldigt väl i tidigare, och vi är övertygade om att vår nya butik kommer att visa vår bekräftelse på vår hängivenhet till skandinavisk design,” säger Håkan Åkerström, VD på Bergendahl Home. "Den nya butiken kommer inte bara visa upp vår senaste visuella identitet utan också erbjuda en enastående shoppingupplevelse för våra kunder."

Den nya butiken i Uppsala är en del av Granits fortsatta utvecklingsstrategi. Håkan Åkerström kommenterar, "Vi går mot strömmen och fortsätter exekvera vår plan för expansion, med fokus på vår huvudmarknad Sverige. Uppsala är en plats som vi har längtat efter att återvända till. Valet av plats för den nya butiken är idealiskt och ligger där Granit trivs som bäst - mitt i stadens pulserande gågata.”

Lanseringen av webshopen i Norge har varit efterfrågad under en tid. Håkan Åkerström fortsätter, ”Efter våra framgångar i Sverige, Finland och Tyskland är vi glada inför möjligheten att utvidga vår närvaro i Norden genom lanseringen av vår norska webbshop. Vi ser detta som ett viktigt steg i vår utveckling och ser fram emot att nu kunna förse våra norska kunder med vår shoppingupplevelse, dygnet runt.”

Som en del av Granits expansionsstrategi utforskar företaget aktivt potentiella nya städer och områden att expandera till.

Firandet av de nya butikernas öppningar kommer att sträcka sig över hela öppningshelgerna, med generösa rabatter och exklusiva erbjudanden för besökarna.

För mer information om öppningarna och för löpande uppdateringar, besök www.granit.com eller följ Granit på Instagram och Facebook.

Om Granit Med ett starkt fokus på enkelhet och funktionalitet har Granit varit en föregångare inom minimalistisk design sedan starten 1996. Grundarna Susanne Liljenberg och Anett Jorméus födde varumärket ur en önskan om att skapa utrymmen som andas lugn och harmoni. Denna önskan om ett enklare och mer organiserat liv blev startskottet för Granit, som idag erbjuder noggrant utvalda produkter för hemmet som förenklar och berikar vardagen.

Sedan 2009 ingår Granit i Bergendahlskoncernen som är en expansiv och stark dagligvaru- och detaljhandelskoncern med verksamhet i flera länder. Under november 2022 skapades affärsområdet Bergendahl Home inom koncernen Bergendahls. Affärsområdet utgörs av GRANIT, KitchenTime och Confident Living.

Granit finns sedan tidigare med 40 butiker totalt i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Sedan tidigare har Granits kunder i Sverige, Finland och Tyskland kunnat handla från webbshopen, granit.com.