Granit presenterar kollektionen Not Wasted gjord av restmaterial

Granit presenterar kollektionen Not Wasted gjord av restmaterial

Granit släpper under våren Not Wasted, en kollektion tillverkad av restmaterial och återvunnet material. Träplankor från gamla bryggor, stoftet som blir över vid produktion av marmorprodukter, rester från glasproduktion, bomullsspill och gamla jeans görs om och blir något nytt! Det är helt enkelt – Not Wasted.

Not Wasted by Granit är en kollektion som är inspirerad av naturens kretslopp där produkterna utformats för att ta vara på och återanvända redan befintliga material. Vi ser avfall som en resurs och har använt restmaterial från produktion och andra återvunna material för att skapa något nytt som kan få liv i våra kunders hem.

Granits långsiktiga vision är att vi ska bli en del av en framtida cirkulär ekonomi. Vi har sen starten jobbat för att vara långsiktiga och tidlösa. Det är ledord som speglar allt från val av butiksinredning till vilka produkter vi säljer i våra butiker.

Granit har länge satsat på hållbarhet, och det syns tydligt i våra certifieringar som GOTS, Öko-Tex och FSC – som har varit en självklar del av våra produkter i många år. Under våren 2022 togs ytterligare ett steg mot vårt mål genom samarbetet med Skånes Stadsmissions Remake, där kasserade och återvunna produkter får nytt liv genom att lagas eller göras om till nya snygga och funktionella produkter.

"Att förvandla produktionsavfall och restmaterial till stilfulla produkter känns som trolleri för oss på Granit. Vi vill verkligen vara med och driva hållbarhet och återbruk. Med Not Wasted-kollektionen har vi både kunnat formge något nytt, och vara med och bidra till resan mot en mer klimatsmart produktion. Vi har använt spillmaterial på ett kreativt sätt och genom utmaningarna som det inneburit gjort en kollektion vi kan vara riktigt stolta över, både designmässigt och hållbarhetsmässigt.", säger Emanuel Rylander, Concept Manager på Granit.

Kollektionen Not Wasted består av 25 artiklar och lanseras i Granits butiker och på granit.com 7 mars 2024.

Skål av teakrot
Tillverkad av teakrot som vanligtvis slängs när resten av trät använts i till exempel möbelproduktion. Vi tar vara på roten och gör skålar av den. Kommer i två storlekar, 30x10cm och 20x10cm, 349 kr, 199 kr.

Plädar, kuddar och lampskärm av bomullsspill
Tillverkat av bomullsspill som återvinns från annan textilproduktion. Spillmaterialet förvandlas till nytt tyg, här i form av plädar, kuddar och lampskärm. Plädarna kommer i två färger, beige och svart. 130x170cm, 299 kr. Kudden kommer i off-white, 50x50cm, 299 kr. Lampskärm kommer i beige, 30x45cm, 349 kr.

Mattor, kuddar och sittpuff av återvunnen denim
Tillverkat av använda återvunna jeans som blir till nya tyger genom vävning. Mattorna kommer i två färger, denimblå och vit, och två storlekar, 140x200cm och 60x90cm. Pris: 899 kr, 199 kr. Kuddfodral kommer i denimblå och vit, 50x50cm. Pris: 249 kr. Sittpuff kommer i denimblå, 40x40cm. Pris: 999 kr.

Återvunnet glas
Ljuskopp, dricksglas, dessertskålar, kanna och vaser tillverkade av rester från glasproduktion och tidigare använt glas som blir till ny glasmassa. För att glaset ska hålla ihop måste ca 20-30% vara nytt glas. Ljuskopp: 9,5cm, 99 kr. Dricksglas 2-p: 15cl, 199 kr. Dessertskål 2-p: 15cl, 249 kr. Kanna: 1,1L, 299 kr. Vas: 16x19,5 cm, 249 kr, 9,5x24cm, 199 kr.

Pall, hylla och bänk av återvunnet trä
Tillverkade av återvunnet trä från gamla träplankor från bland annat bryggor och hus. Vi tar vara på trät och gör hyllor, bänkar och pallar av det. Pall: 38x25cm, 999 kr. Hylla: 50cm, 399 kr. Bänk: 110x25x45cm, 1499 kr.

Marmorprodukter av reststoft
Tillverkade av stoftet som blir över i produktion av produkter i marmor. Av stoftet görs ett marmorliknande material som vi gjort glasunderlägg och brickor av. Materialet ger en unik och snygg finish. Glasunderlägg 4-p: 10x10cm, 199 kr. Bricka: 36x22cm, 399 kr.

Produktbilder finns att ladda ner i Mediaarkivet. Önskar du högupplösta bilder eller saknar en bild? Kontakta Granits presskontakt.