Kulturarbete jobbar alla med! av Christian Horne, AbbVie

AbbVies uttalade ambition är att bli Sveriges bästa arbetsplats. För att nå det behöver vi delaktighet och engagemang från vår mest värdefulla resurs; våra anställda.

För tre år sedan bildade vi därför Culture Hothouse, en grupp med representanter från företagets olika team, som fick uppgiften att identifiera vad vi behöver göra för att bli Sveriges bästa arbetsplats, sett från deras perspektiv.

Under de tre åren som gått har Culture Hothouse-gruppen byggt upp en stark plattform baserad på öppenhet och tillit där alla snabbt kan enas om fokusområden och actions. Innan mötet har alla också som uppgift att hämta in feedback från sina team, vilket betyder att vi i Culture Hothouse fångar upp en stor del av de tankar och idéer som finns inom företaget.

Under de tre år som gått sedan Culture Hothouse bildades så har vi sett att resultaten i vår interna undersökning förbättras markant. Vårt Great Place to Work resultat förbättrades också väldigt mycket från 2014 till 2015, inte minst inom trovärdighet (Ledare/chefer informerar mig om viktiga frågor och förändringar +27%, Ledare/chefer håller vad de lovar +23%) samt respekt (Ledare/chefer efterfrågar och svarar uppriktigt på idéer +21%, Ledare/chefer involverar medarbetarna i beslut som rör deras arbete eller arbetsmiljö +19%).

I tillägg till Culture Hothouses ovärderliga arbete har vi även gjort en hel del andra insatser för att förbättra vår kultur. Bland annat har vi expanderat vårt kontor, där de nya lokalerna har anpassats utefter de behov vi har under en arbetsdag; allt från att jobba i projekt, till att jobba tyst, ta en kaffe i piazzan, eller hämta ny energi i innovationsrummet.

När Culture Hothouse nu träffas gör vi det alltid på kontoret, från att tidigare ha haft mötena utanför kontoret. Vi brukar vara i rummet ”Alla för en” – som också är ett av våra ledord som vi strävar efter på AbbVie.

Under mötena använder vi oss ofta av företagets Innovations-process ”No Limits” som på ett effektivt sätt vaskar fram fokusområden och actions. Ett flertal av medlemmarna i Culture Hothouse är också Innovations-ambassadörer på företaget, en bra kombination som gör mötena kreativa och resultatinriktade.

En annan satsning som vi har gjort det senaste året är vårt interna utvecklingsprogram ”Our Way”. Programmet syftar till att bygga en kultur av öppenhet och tillit där både business och people är i fokus. Vi har redan arbetat med såväl ledningsgruppen som med flera team , och planen är att erbjuda alla team möjligheten att delta. Genom att ha interna resurser som leder programmet, kan vi direkt komma in på en hög nivå av förståelse för företaget och sammanhanget, vilket gör att vi på kort tid kan nå långt i teamets utveckling.

Som alltid med kulturförändringar så är det ett pågående och konstant arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vi ny vd på AbbVie Sverige, Eduardo Leyva, vilket har gett ny energi till kulturarbetet.
Vid förra Culture Hothouse-mötet kom han på oväntat besök med budskapet att han kände stor tillit och förtroende för gruppen – och att han stöttar de tankar och idéer som gruppen tar fram. Han tog också själv ansvar för att företagets största utmaning just nu, processer, skulle ges högsta prioritet.

”Vårt mål på AbbVie är att förbättra livet som påverkas av sjukdom. För att uppnå det målet är det avgörande för oss att ha en stark och värderingsstyrd intern kultur”, konstaterade Eduardo.

Om Christian Horne: Efter en karriär inom brottmål så flyttade Christian till Sverige år 2000. De senaste 11 åren har Christian jobbat i varierande svenska, nordiska och europeiska HR-roller inom media, FMCG och nu läkemedelsbranschen.

Om Abbvie: AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga och engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi arbetar vi för att hitta lösningar på svåra sjukdomar med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är representerade i 170 länder och har cirka 28 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com, följ @abbvie på Twitter eller gå in på vår Facebook- eller LinkedIn-sida.