Journalisten Johar Bendjelloul och arkitekten Mohamed Gohar talar om ämnet ”Sliding doors” på TEDxAlmedalen

Johar Bendjelloul, prisbelönt journalist är en av Sveriges radios mest kända programledare, bl.a. för P1 Morgon. Johar har tidigare lett SVT-programmen Kulturnyheterna och Gomorron Sverige. Mohamed Gohar är egyptisk arkitekt som rönt stor uppmärksamhet för sitt jobb att med skisser föreviga Alexandrias hotade arkitektoniska arv. De två är de senaste tillskotten till talarlistan för sommarens TEDxAlmedalen.

Journalisten och programledaren Johar Bendjelloul påbörjade sitt arbete för Sveriges Television 1996 där han genom åren bl.a. programledde Kulturnyheterna och Gomorron Sverige. Idag arbetar han som programledare för ett av Sveriges mest framgångsrika radioprogram, P1 Morgon. 2014 utsedde tidningen Journalisten honom till årets stilist. Han fick priset för att han ”med precision, saklighet och ordglädje förmedlar en känsla av engagemang och intresse genom små nyanser i röst och tonfall”.

Mohamed Gohar är en egyptisk arkitekt och forskare som ägnar sig åt att dokumentera Alexandrias arkitektoniska och kulturella arv. Projektet Description of Alexandria startades för att öka medvetenheten om de hot som den snabba och oplanerade stadsutvecklingen utgör för städers arkitektoniska arv. Genom skisser dokumenteras den verkliga bilden av Alexandria samt dess historiska kvarlevor för att uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare om stadens konservation- och preservationsbehov.

- Det är med spänning som vi nu kan annonsera ytterligare två talare till årets TEDxAlmedalen. Båda talarna har ett uttryck som berör och en fantastisk fingertoppskänsla för sin samtid. Att få höra dem utveckla sina tankar om temat Sliding doors fyller oss som arrangörer med stor förväntan, säger Cecilia Wassaether, vd för Greatness och arrangör av TEDxalmedalen.

Årets TEDxAlmedalen går under temat Sliding Doors- defining moments, crossroads and disicion making.

Sedan tidigare är David Batstone, grundare av anti-trafficingorganisationen Not for Sale, samt Madeleine Opira, grundare av tankesmedjan A million minds klara för TEDxAlmedalen. Läs mer om det här!

TEDxAlmedalen drivs under TEDx riktlinjer och är icke kommersiellt, kostnadsfritt och opolitiskt och är inte en del av Almedalsveckan. TEDxAlmedalen arrangeras som ett midnattseminarium den 2 juli mellan 21.00 och 24.00 på en innegård i centrala Visby. Det finns ett begränsat antal platser och registreringen öppnar den 25 juni 2015. Anmälan krävs.

Mer information: www.tedxalmedalen.se. Följ gärna oss på Twitter @tedxalmedalen och på https://www.facebook.com/tedxalmedalen.

För mer information on TEDxAlmedalen, vänligen kontakta

Cecilia Wassaether, VD Greatness PR, arrangör av TEDxAlmedalen

cecilia.wassaether@greatness.se

In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x = independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized. (Subject to certain rules and regulations.)

About TED

TED is a nonprofit organization devoted to Ideas Worth Spreading, usually in the form of short, powerful talks (18 minutes or fewer) delivered by today's leading thinkers and doers. Many of these talks are given at TED's annual conference in Vancouver, British Columbia, and made available, free, on TED.com. TED speakers have included Bill Gates, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Nandan Nilekani, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Sal Khan and Daniel Kahneman.

TED's open and free initiatives for spreading ideas include TED.com, where new TED Talk videos are posted daily; the Open Translation Project, which provides subtitles and interactive transcripts as well as translations from thousands of volunteers worldwide; the educational initiative TED-Ed; the annual million-dollar TED Prize, which funds exceptional individuals with a "wish," or idea, to create change in the world; TEDx, which provides licenses to thousands of individuals and groups who host local, self-organized TED-style events around the world; and the TED Fellows program, which selects innovators from around the globe to amplify the impact of their remarkable projects and activities.

Follow TED on Twitter at http://twitter.com/TEDTalks, on Facebook at http://www.facebook.com/TED or Instagram at https://instagram.com/ted.

• doors
  • alexandria
  • description
  • sliding

Greatness Public Relations arbetar med kvalificerad kommunikation för kvalificerade kunder. Våra uppdragsgivare är engagerade företag och organisationer som vill nå ut till media, politiker, påverkare och andra nyckelaktörer. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi.