Jan Kilström, VD Green Cargo

Hösten är här och nu tar vi nya steg mot tillväxt

Äntligen höst! Vi i järnvägsbranschen går alltid in i sommarperioden med en viss bävan. Har vi dimensionerat trafiken rätt? Kommer antalet lokförare och bangårdsarbetare att räcka till, och finns de på rätt ställe? Och låt det inte bli för fint väder, för värme och sol riskerar att leda till fler infrastörningar och det blir svårare att hitta medarbetare som vill jobba extra. Allt det där är vår vardag och ni förväntar er med all rätt att vi löser de situationer som uppstår. Det betyder dock inte att det alltid är lätt.

Jag känner mig totalt sett nöjd med sommaren. Vi har i det stora hela klarat av att leva upp till era förväntningar och jag tackar för den förståelse och samarbetsvilja ni i de allra flesta fall visar när det inte går som förväntat.

Nog om sommaren, vad händer i höst? Jo, vi tar nya konkreta steg mot tillväxt. Den 20 oktober startar vi vår nya europeiska produkt Belgium Direct, ett komplement till dagens vagnslastlösning för er som behöver kortare ledtider. Tillsammans med vår partner B Logistics i Belgien kör vi direkt mellan Malmö och Antwerpen för vidare spridning i vårt eller B Logistics nätverk. Genom den kortare ledtiden blir vi överlägsna båtalternativen och ett riktigt bra alternativ till att lägga godset på lastbil.

Det här är ett bevis för att vi menar allvar när vi talar tillväxt. Tillväxt är för oss är absolut nödvändigt om vi ska nå den lönsamhet som vi behöver för att finansiera kommande investeringar i ny teknik i form av lok, vagnar och IT. Vi tror på att kunna leverera kompletta logistiklösningar till våra kunder, att geografiskt täcka större delen av Skandinavien och att via partners nå ut till hela Europa. För att kunna göra det effektivt och lönsamt måste vi vara stora och ha den kompetens och de resurser ni efterfrågar.

Vad har vi på gång under hösten? Jo, redan den 17 – 18 oktober deltar vi på Norges största logistikmässa ”Transport och Logistikk” i Oslo, där jag den 17 oktober deltar under seminariet och ger bakgrunden till varför vi valde att gå in och etablera oss i Norge. På mässan har vi också egen monter, om du är där får du gärna komma förbi och prata med oss i monter 25.

Den 16 - 17 november deltar vi aktivt i Transport- och Logistikmässan i Göteborg. Jag kommer bland annat att tillsammans med Volvos VD Martin Lundstedt och Infrastrukturminister Anna Johansson delta i samtal om logistikens påverkan på politik och näringsliv. Utöver det deltar vi i två ytterligare seminarier som berör Hållbarhet och Intermodala transporters utveckling.

Apropå intermodalt kan jag inte låta bli att göra lite reklam för en artikel i vårt magasin Axel. Clas Ohlson är sedan en tid kund till oss via PostNord och de är verkligen ett bevis för hur stor effekt en omlagd logistik kan ha på klimatavtrycket. Det visar verkligen att tuffa mål och uthållighet kan påverka resultatet positivt. Väldigt kul att läsa.

Ha en bra höst nu så hoppas jag att vi ses antingen i Oslo eller Göteborg!

Jan Kilström
VD Green Cargo