Petra Thorsén - trebarnsmamman som byter lastbil mot tåg

Petra Thorsén - trebarnsmamman som byter lastbil mot tåg

Jag har kört lastbil i många år, men kände att jag ville prova på något nytt. Det jag visste var att jag ville fortsätta att köra stora fordon. Under min föräldraledighet fick jag tips om en kommande lokförarutbildning i Nässjö och anmälde mig. Och kom in.

I utbildningen ingår det att göra praktik. Den valde jag att göra hos Green Cargo, vilket inte var en slump. Jag vill jobba på godssidan eftersom jag får möjlighet att göra flera olika saker. Jag får både köra tåg, men också växla och köra radiolok. Jag har fått prova på de olika arbetsuppgifterna under min praktik och jag tycker att det är jätteroligt. Sedan är det en speciell känsla att veta att jag har flera tusen ton tåg i ryggen. Jag är ensam i hytten och den enda som manövrerar tåget. Det är en frihetskänsla att få sitta längst fram i tåget och få se Sveriges vackra natur ur en annan synvinkel. Ingen stress med annan trafik, du har ditt tåg, din hastighet och din tidtabell. Så skönt!

Det fanns även en hel del andra saker som påverkade mitt val av praktikplats. Jag upplever att Green Cargo är ett stort, stabilt och tryggt bolag, vilket känns viktigt när man hoppar på något nytt. Att det dessutom finns lokalt här på orten underlättar när man har familj och barn. Och variationen i arbetstider funkar jättebra för min del, då jag har tre barn. Det blir faktiskt mycket kvalitetstid med barnen på dagarna och jag har förmånen att vara ledig när andra inte är det. Dessutom får jag min ”egentid” när jag jobbar och ligger på överliggning.

God stämning i gruppen och en bra chef är ytterligare positiva saker. Lokföraryrket är fortfarande ganska mansdominerat, men här i gruppen gör de ingen skillnad på om jag är tjej eller kille eller vilken position och roll man har. Jag bemöts på precis samma sätt som alla andra, så som det borde vara - överallt.

Fredagen den 13 oktober avslutade jag min utbildning på Nässjöakademin och måndagen efter påbörjade jag min internutbildning på Green Cargo. Jag förväntas vara klar med min internutbildning i början av nästa år, sedan får jag äntligen köra helt själv. Det ska bli roligt att få köra själv, att få skapa mina egna rutiner och sätt att köra på.

Jag rekommenderar alla jag känner som har intresset att utbilda sig till lokförare att göra det. Jag vet redan en i min släkt som tänker att hon ska söka till utbildningen nästa år. Och det är kul att kunna inspirera!

Petra Thorsén, ny lokförare på Green Cargo

Green Cargo kommenterar: I takt med att tågtrafiken ökar och pensionsavgångarna inom branschen är relativt stora, ökar behovet av nya lokförare. I Sverige behövs ungefär 250 lokförare varje år under lång tid framöver och vi på Green Cargo behöver anställa omkring 100 lokförare varje år de kommande närmsta åren.

En lokförarutbildning sker genom yrkeshögskoleutbildning, YH-utbildning. Utbildningen är mellan 44-60 veckor och finns på flera platser i Sverige. Efter examen vidareutbildas eleverna på det företag de har för avsikt att arbeta på. Utbildningen pågår mellan några veckor och ibland upp till ett par månader, beroende på vilken fordonstyp man kommer köra.