Greenely tar in nytt tillväxtkapital

Det Stockholmsbaserade innovationsföretaget Greenely tar in 6 mkr för att växa ytterligare och satsa på sin konsumentfokuserade affärsmodell. Bolaget, som hjälper svenska hushåll blir mer energismarta via sin hårdvarufria tjänst, har redan passerat över 12.000 hushåll i sin tjänst och fortsätter växa kraftigt.

I rundan deltar, förutom befintliga ägare, bl.a. Christoffer Rutgersson från Bambora, Björn W Ericsson, serieentreprenör och affärsängel, family office bolaget Sareca AB, samt Service Ventures. Angelr har dessutom bistått Greenely med kapitalanförskaffningen.

“Jag tror stenhårt på Greenelys metod för att hjälpa oss tackla den globala klimatfrågan. Det här är oerhört spännande! Med hjälp av en helt ny datadriven användarupplevelse för att konsumera energi kan Greenelys tjänst minska vår energianvändning och göra den mer hållbar. Jag ser fram emot hur detta kommer att förändra energisektorn och tror att jag kan bidra med min erfarenhet från hur vi skalade upp Bambora för att hjälpa till med att ytterligare accelerera Greenelys tillväxt.” - säger Christoffer Rutgersson, Chief Growth Analytics Officer på Bambora

Greenely skiftade fokus förra året från att jobba med energibolag till att satsa helt på en konsumentprodukt med en vidareutvecklad affärsmodell. Pengarna som bolaget nu tar in kommer att användas för att säkerställa en fortsatt snabb tillväxt i antal användare och därmed även öka bolagets intäkter.

“Vi är väldigt glada över den fortsatta tilltron från våra befintliga ägare och de nya investerarna. Vi ser att vi har en unik möjlighet att inta en ledande position inom energieffektivisering i hemmet och kapitalisera på en bättre användarupplevelse via vår tjänst.” - säger Tanmoy Bari, VD på Greenely

Greenely, som stöds av bl.a. KTH Innovation och InnoEnergy, erbjuder svenska hushåll ett enkelt och hårdvarufritt sätt att hålla kolla på sitt hems energianvändning och att bli mer energismarta. Bolagets tjänst kopplar, via ett avancerat datainsamlingssystem, trådlöst upp sig och hämtar in data från befintliga smarta elmätare som analyseras av och presenteras för användarna via Greenely appen. Greenely har dessutom nyligen lanserat ett eget elavtal som differentierar sig bl.a. med hjälp av en unik användarupplevelse, full transparens och fokus på energieffektivisering. Elavtalet är just nu endast tillgängligt för 100 utvalda kunder i ett pilotprojekt och planeras att erbjudas till allmänheten efter sommaren.

Fredrik Hagblom, medgrundare & Head of Operations, Greenely
E-mail: fredrik.hagblom@greenely.se

Om Greenely

Greenely är det digitala energibolaget som optimerar kundens elanvändning med hjälp av smart teknik i en app. Bolagets tjänst utgår från deras mobilapp där användaren enkelt kan minska elkonsumtionen och minimera kostnaden för el. Appen visualiserar användarnas förbrukning och presenterar smarta insikter i syfte att minska och optimera elanvändningen. I appen är det även enkelt att byta elavtal till Greenely som ger tillgång till börsens rådande elpriser som varierar varje timme och få tillgång till fler funktioner. Elavtalet ger kunderna möjlighet att anpassa sin elanvändning efter elpriset genom applikationens smarta funktioner såsom integrationer till elbilar, värmesystem, solceller som möjliggör automatisk styrning av elanvändningen till de billigaste timmarna. Läs mer på www.greenely.se