Saltå Kafe´s ekologiska semlor

Saltå kafé är ett litet konditori som tillverkar svenska klassiska bakverk utan färg och smakämnen och konserveringsmedel. Allt är dessutom ekologiskt.

Bullen består av en klassisk vetedeg med kardemumma i. Fyllningen är gjord på äkta mandelmassa som tillverkas på Saltå kvarns ekologiska mandlar. Förutom mandlar ingår ekologiskt socker och ekologisk vaniljstång i fyllningen vilket gör den extra fyllig. På detta spritsas en färsk ekologisk grädde från Arla. Locket klipps och på toppen pudras ekologiskt florsocker. Semlorna görs i storlekarna normalstor och mini.

Semlorna är helt fria från färg, aromämnen och konserveringsmedel, vilket vi tycker är en självklarhet när det gäller bakverk men tyvärr ser inte vår bransch ut så. Våra semlor är certifierade för EU ekologisk produktion av Aranea kiwa.

Säljstart för Saltå Kafés semlor är tisdagen den 24/1 2012.

Fakta om Saltå kvarns mandlar

Mandlar (Prunus dulcis)
Mandlar anses härstamma från västra Asien. Där växer de fortfarande vilt.   Våra mandlar odlas på Sicilien. De har en fin aromatisk smak. Mandlar är speciellt rika på E-vitamin, järn, zink, kalcium, magnesium och   innehåller också mycket fibrer. Förvara gärna öppnad påse i kylskåp.

Ingredienser: Ekologiska Mandlar
Ursprungsland: Italien
Näringsvärde per 100 g
Energi 2490 kJ/595 kcal
Protein 20 g
Kolhydrat 13 g
varav sockerarter 6,5 g
Fett 52 gr varav mättat 5 g varav enkelomättat 33,9 g varav fleromättat 11 g
Kostfiber 7,2 g
Natrium 11 mg
Järn 5,2 mg
Kalium 730 mg
Kalcium 265 mg
Magnesium 280 mg
Zink 3,3 mg
Vitamin E 24 mg

Mandlarna är klimatkompenserade.

Mandlar
Mandelträdet är nära släkt med persikoträdet. Man tror att de båda hade en gemensam förfader en gång i tiden och för länge sedan bildades två olika arter från denna gemensamma förfader. Genom att korsa dessa vilda mandelträd med varandra fick tidiga odlare fram en mandel som var god att äta. Fortfarande finns vilda mandlar, men dessa är oftast bittra.

Idag finns både ”europeiska” och ”amerikanska” mandlar. Hos de amerikanska mandlarna har man avlat bort de bittra inslagen men i och med detta har även en del av mandelsmaken försvunnit. Hos de europeiska mandlarna finns dessa inslag kvar och man räknar med att ungefär en mandel på hundra har en bitter smak. Saltå Kvarns mandlar kommer från Sicilien och är av sorten Tuono. Det är den sorten av europeisk mandel som innehåller minst bittert inslag.

Om företaget
Sedan 2009 driver Karin Johansson & Helena Andersson Saltå Kafé på entreprenad. Båda är erfarna konditorer med  många år i branschen. Utmaningen här är att göra allt utan tillsatser. Saltå Kafé utsågs så sent som i november 2011 till årets café av tidningen Fastfood.

För mer info läs på företagets hemsida www.saltakafe.se
Kontaktperson är Karin Johansson 076-138 99 22