GROHE guldpartner på Arkitekturgalan 2019

GROHE guldpartner på Arkitekturgalan 2019

Varje år arrangeras Arkitekturgalan av Sverige Arkitekter. Årets upplaga med temat ”Re-think, Re-build, Re-use” går av stapeln i Konserthuset i Stockholm den 19 mars. Världsledande sanitetsleverantören GROHE är guldpartner på årets gala. För att belysa vikten av att värna om världens vatten ställer GROHE ut en installation gjord på gamla plastflaskor på galan med budskapet ”A bottle free world”.

Arkitekturgalan är Nordens största mötesplats för arkitekter. På galan delas Sveriges mest prestigefyllda priser inom arkitektur ut. Årets tema är ”Re-think, Re-build, Re-use”. Ett tema med tydligt hållbarhetsfokus. Hållbarhet är en av GROHEs grundvärderingar och genomsyrar verksamheten från produktutveckling till design. I år väljer GROHE därför att gå in som guldpartner till galan.

– GROHE har i dag ett nära samarbete och utbyte med arkitekter både i Sverige och internationellt. Att årets gala fokuserar på hållbar design gör att vår medverkan känns än mer självklar då hållbarhet genomsyrar allt GROHE gör. Denna typ av partnerskap är otroligt roliga och inspirerande, samt en viktig del av den satsning GROHE gör i Sverige under 2019, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE Sverige.

Designinstallation av PET-flaskor
För att lyfta fram årets temat har GROHE skapat en designinstallation gjord på gamla PET-flaskor. Med installationen vill GROHE skapa reflektion och lyfta fram budskapet “A bottle free world” – en värld utan plastflaskor – i Sverige. I anslutning till installationen kommer GROHE visa upp det innovativa vattensystemet GROHE Blue Home, ett system som gör det möjligt att få perfekt kolsyrat vatten direkt ur kökskranen. Serien har sedan tidigare ett tydligt fokus på hållbarhet och profileras som “Unbottled Water” i motsats till “Bottled Water”, det vill säga flaskvatten.

– I Sverige har vi kanske världens bästa vatten, men trots det köper svenskarna tusentals liter med flaskvatten. Det bidrar dels till en enorm plastförbrukning som i många fall också leder till plastförorening i våra hav. Men också onödig vattenförbrukning i framställningen av flaskvatten, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE Sverige.

I tillägg till designinstallationen kommer GROHE att dela ut priset Guldstolen inom kategorin inredningsdesign.

För mer information, vänligen kontakta:
Christina Holmberg, Marketing Manager
Mail: christina.holmberg@grohe.com

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com