GROHE:s nya träningsmiljö välkomnades med stolthet: ”Det nyaste och modernaste”

GROHE:s nya träningsmiljö välkomnades med stolthet: ”Det nyaste och modernaste”

GROHE GIVE syftar till att hjälpa studenter i sin utbildning och höja kompetensen hos VVS-installatörer. Torsdagen 10 november invigdes en nya utbildningsvägg i Universitetsholmens Gymnasium i Malmö.

– Det ger både eleverna och skolan en stolthet, säger rektor Annette Isberg.

Den 10 november invigdes den nya utbildningsväggen från GROHE GIVE på Universitetsholmens Gymnasium i Malmö. Eleverna var med vid invigningen och fick omgående testa sin nya utrustning. Ilija Miladinovic, Ib Christiansen och Teodor Laminjov var tre av de som imponerades av den nya tekniken.

– Vi lär oss installera i verkligheten och får ta till oss nya tekniker. Det är sådana här saker vi ska jobba med i framtiden och det är väldigt bra att komma i kontakt med dem redan nu och lära sig, säger Ilja.

Alla tre hittade till utbildningen via öppet hus och fastnade för just VVS-teknik.

– Det är stor efterfrågan på jobb och det betalar bra. Det byggs alltid nya bostäder och fastigheter, säger Ib och Teodor fyller i:

– Oftast får du jobb direkt efter att du är klar. Du är nästan garanterad jobb om du sköter dig här, säger han.

Ilja berättar att den nya utbildningsväggen från GROHE kommer att bidra mycket till hans och studiekamraternas utbildning.

– Det är stor skillnad på olika leverantörer. Jag har precis haft praktik och då arbetade jag bara med en annan leverantör. Det var inte lika moderna produkter. Nu får jag jobba med helt ny utrustning. Jag tittade precis på en WC med fjärrkontroll och det kanske inte är så svårt att jobba med fjärrkontroller i sig, men det handlar om att få se och arbeta med den nyaste tekniken. Bara det att installera hängande istället för vanliga avlopp i golvet.

Rektor Annette Isberg är glad över GROHE GIVE och satsningen på elevernas utbildning.

– Det här innebär att våra elever får en möjlighet att se det nyaste och modernaste. Det ger en stolthet för eleverna att jobba med det här, men också för skolan. För eleverna är det bra att jobba med absolut toppkvalitet och den senaste tekniken eftersom det också sporrar en kreativitet. När våra fina VVS-installatörer lämnar utbildningen kommer ju vissa av dem kanske jobba som produktutvecklare i framtiden. När du jobbar med det absolut senaste så väcker det en nyfikenhet och många som går ut härifrån kanske kommer att jobba som produktutvecklare i framtiden. Det är jättebra att de redan i det här stadiet kan få den inspirationen. Sedan är vi ju väldigt stolta som skola över att vi får vara först ut med det här samarbetet med GROHE. Det är också viktigt, säger hon.

Från GROHES perspektiv är man glad att bidra, inte bara till elevernas utbildning, utan till branschens status som yrke.

– Det är nog många som inte riktigt förstått vad VVS-installatörers yrke egentligen handlar om. Det är ett väldigt tekniskt yrke där du jobbar med allt från fin tekning till avancerat hantverk och faktiskt även kommer in på områden som design och inredning. Det är väldigt viktigt att eleverna som kommer ut i yrkeslivet känner sig bekväma med utrustningen som just nu ligger längst fram i utvecklingen. För snart är den standard och då är det precis det eleverna ska jobba med. Vi är jätteglada över det här samarbetet och ser det som en början på något riktigt bra, säger Christina Holmberg PR & Communications Manager Nordics på GROHE.

Om GROHE GIVE

Med tanke på bristen på skickliga installatörer inom sanitetsbranschen är det viktigare än någonsin att erbjuda ett attraktivt utbildningsprogram som hjälper unga, blivande installatörer att bygga grunden för en fin framtid i yrket. Därför startades "GROHE Installer Vocational Training and Education" (GIVE). För att förbättra träningsfaciliteterna kommer GROHE att skapa en fullt fungerande träningsmiljö där eleverna kan dra nytta av varumärkets enorma expertis.

GIVE stödjer skolor i att skapa ett standardiserat arbetssätt med modern utrustning, modernt utbildningsmaterial och en skriftlig tentamen som kommer att sätta nya branschstandarder. Även efter att eleverna har slutfört sin GROHE-utbildning kommer de att få hjälp med ett arbetslivsprogram hos en av GROHEs branschpartners eller till och med arbetsförmedlingar.

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter och har totalt över 7,000 anställda i 150 länder – varav 2,600 av dem är baserade i Tyskland. Sedan 2014 har GROHE haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter. För att kunna erbjuda ”Pure Freude an Wasser”, är varje GROHE-produkt framtagen enligt varumärkets värderingar inom kvalite, teknik, design och hållbarhet. Välkända lösningar så som GROHE Eurosmart och GROHEs termostatserie samt banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis. GROHE fokuserar på kundernas behov och skapar därefter intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som bär kvalitetsmärket ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. GROHE tar sitt företagsansvar mycket seriöst och fokuserar på en resursbesparande värdekedja. Sedan april 2020 har sanitetsvarumärket producerat CO2-neutrala* lösningar världen över. GROHE har även ett mål att använda plastfria produktförpackningar till 2021. Under de senaste tio åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 490 design- och innovationspriser samt ett flertal hållbarhetspriser. GROHE var de första i sin bransch att vinna det tyska CSR-priset samt hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Som en del av hållbarhets- och klimatkampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” driver GROHE också hållbar transformation.

*Innefattar CO2-kompensationsprojekt, läs mer på green.grohe.com

Om LIXIL

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.