GROHEs nya undersökning avslöjar: Enorma mängder kranvatten spolas bort i svenska hushåll – varje dag

Mellan fem och 35 sekunder. Så länge spolar sju av tio svenskar i kranen innan deras kranvatten blir kallt. Detta innebär enorma mängder bortspolat vatten varje dag. Inte minst då hela åtta av tio svenskar vill ha sitt kranvatten iskallt. Nu vill sanitetsleverantören GROHE lyfta den ohållbara situationen och minska på det extrema vattenslöseriet i svenskarnas hem.

Vatten är vår viktigaste naturresurs och lyckligtvis en resurs vi är bortskämda med i Sverige. Men vi behandlar den inte särskilt varsamt. GROHEs nylanserade kampanj Made For Swedish Water avslöjar nämligen ett rejält vattenslöseri i många svenska hem i jakten på perfekt temperatur på dricksvattnet. En ny undersökning från GROHE visar att sju av tio svenskar behöver spola länge i kranen för att nå önskad temperatur. Drygt var fjärde svensk måste spola över 15 sekunder innan vattnet ens blir kallt. Detta innebär att svenskarna dagligen spolar bort tusentals liter vatten i onödan.

– Resultatet från undersökningen i Made for Swedish Water är både intressant och skrämmande på samma gång. Att så många tvingas spola i kranen så länge för att få kallt vatten är allvarligt då det leder till en onödigt hög vattenförbrukning och rent av vattensvinn. Det är viktigt att vi värnar om världens naturresurser och med denna insikt vill vi kasta ljus på problemet med att ineffektiva kranar och vattensystem dessvärre bidrar till ett utbrett vattenslöseri. Detta är något vi vill ändra på, säger Christina Holmberg, marknadschef på GROHE Sverige.

Kranvattnet ska vara isande kallt – speciellt enligt unga

Made for Swedish Water undersöker svenskarnas inställning till sitt kranvatten och hur de föredrar det. Och resultatet visar att svenskarna är bestämda när det kommer till vilken temperatur som dricksvattnet bör ha. Åtta av tio uppger att kranvattnet bör vara iskallt. Enbart några procent föredrar rumstempererat kranvatten. Dock skiljer det sig åt mellan åldrarna. Fler unga i åldrarna 16-34 år föredrar sitt kranvatten iskallt, medan äldre över 60 år i dubbelt så hög utsträckning föredrar kranvattnet rumstempererat.

– Svenskarna är kräsna när det kommer till temperaturen på dricksvatten. Det ställer höga krav på att kranarnas funktion kan tillgodose önskan om iskallt vatten utan att bidra till en onödigt hög vattenförbrukning. Vår undersökning visar att så inte alltid är fallet, vilket resulterar i att fler bör fundera på hur miljövänlig den egna kökskranen egentligen är, avslutar Christina Holmberg.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av GROHE. Undersökningen genomfördes i november 2020 i form av en webbenkät. Sammanlagt har 2644 personer deltagit i åldrarna 18 år och äldre. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt.

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Holmberg, Marketing Manager, GROHE Sverige

Mail: christina.holmberg@grohe.com

Hur lång tid tar det för ditt kranvatten att bli kallt?

Fråga Total
Mindre än 5 sekunder 19 %
5-15 sekunder 50 %
16-25 sekunder 15 %
26-35 sekunder 5 %
36-45 sekunder 2 %
46-60 sekunder 2 %
Mer än 1 minut 2 %
Vet ej 1 %

I vilken temperatur föredrar du ditt kranvatten?
Fråga Total 18-34 år 35-59 år 60 + år
Iskallt 80 % 83 % 81 % 76 %
Ljummet 11 % 12 % 11 % 11 %
Rumstempererat 8 % 5 % 7 % 12 %
Varmt 0 % 0 % 0 % 0 %
Vet ej 1 % 1 % 1% 1 %

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com