Kvinnor mer vattenmedvetna än män

För andra året i rad har GROHE lanserat initiativet Vattenbarometern. En studie i syfte att kartlägga svenskarnas vattenförbrukning. Årets upplaga visade att långt fler kvinnor är benägna att förändra sitt beteende för att spara in på sin vattenförbrukning. Nästan var fjärde kvinna reflekterar dessutom dagligen över sin vattenförbrukning, till skillnad mot knappt var tionde man.

I GROHEs kartläggning Vattenbarometern undersöks svenskarnas tankar, känslor och inställning till den egna vattenförbrukningen. Årets rapport visar att det skiljer sig åt mellan könen gällande hur mycket svenskarna reflekterar över sin vattenförbrukning. Om det fanns en uppfattning att kvinnor slösar vatten utan vidare reflektion – krossar Vattenbarometern nu den myten. Kartläggningen visar nämligen att kvinnor reflekterar långt mer över sin vattenförbrukning än vad män gör. Nära tre av fyra kvinnor uppger att de reflekterar över sin vattenförbrukning. Tankar som enbart förekommer hos drygt hälften av männen.

– Att kvinnor i väsentligt högre grad än män reflekterar över sin egen vattenförbrukning är en intressant insikt som Vattenbarometern lärt oss. Det övergripande syftet med rapporten är att kasta ljus på alla svenskarnas inställning till vattenförbrukning och uppmuntra både män och kvinnor att göra aktiva val för att minska den, säger Christina Holmberg, Marketing Manager på GROHE.

Kvinnor villiga att göra mer för att minska vattenspill

Rapporten tar också tempen på vad kvinnor och män skulle kunna tänka sig att börja göra för att spara in på vattenförbrukningen. Det visar sig att kvinnorna i många fall är mer benägna än männen att förändra sin livsstil i syfte att minska sin egen vattenkonsumtion. Kvinnor skulle i högre utsträckning kunna börja använda vattensnåla sanitetsprodukter, stänga av vattnet när de borstar tänderna och när de tvålar in sig i duschen.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com