Plastavfall får nytt liv genom Børge Mogensens-design från GROHE

Plastavfall får nytt liv genom Børge Mogensens-design från GROHE

GROHE fortsätter sitt samarbete med Mater och tar denna gång fram en ny design i återlanseringen av Børge Mogensens designerstol från 1958. Klassikern, döpt till Børge Mogensen Conscious, är tillverkad av återvunnen plast från bland annat GROHE.

Allt fler företag arbetar idag med hållbar produktion och danska möbeltillverkare är inget undantag. För att minska CO2-utsläppen är det högst aktuellt att börja använda återvunnet material i skapandet av nya. Därför har Børge Mogensen, dansk designs viktigaste möbelarkitekter, valt hållbara material för deras nya produkt.

För första gången någonsin återlanseras en Børge Mogensen-design från 1958 i ett annat material än originalet. Detta görs i samarbete med danska design- och möbelföretaget Mater, som har utvecklat en helt egen metod för att upcycla industriavfall och plastavfall från sanitetsleverantörerna GROHE.

Tillsammans med Mater har produktutvecklingen tagit form i samarbete med tre av möbelarkitektens barnbarn. För dem är hållbarhet ett viktigt inslag i vidareutvecklingen av deras farfars design och en naturlig förlängning av viljan att demokratisera design och minimera resurser – värderingar som stod Børge Mogensen väldigt nära.

– Vår farfar Børge var definitionen av en visionär. Han accepterade inte normen och ville förändra världen. Vi är alla väldigt överens i familjen om att bara för att man kan producera något i Børges namn så betyder det inte att man ska. Det måste ha en mening inom parametrar som man inte kan mäta och väga just här och nu, som hållbarhet, medmänsklighet och bra energi. Det måste även vara med människor som själva är visionärer och inte accepterar världens status quo. Det upplever vi med det här samarbetet där vi kan hjälpa till att förnya möbelbranschen, säger Emilie Mogensen, barnbarn och Creative Director.

Överkonsumtion är över med hållbar produktion

Under många år har det varit normalt att konsumenter ständigt köper nytt och bidrar till en ökad överkonsumtion. Många företag har även länge försökt tillfredsställa konsumenterna med ny design och produktlanseringar flera gånger om året. Den här använda-och-slänga-kulturen är det som GROHE och Mater försöker göra sig av med.

– På GROHE vill vi göra oss av med den linjära använda-och-slänga-kulturen och vårt partnerskap med Mater är ett steg mot det. Vi är glada över att Mater delar samma hållbara värderingar som vi gör så att vi tillsammans kan förvalta våra naturresurser bättre. Det är ingen självklarhet att cirkulär produktion följer designmöblernas utveckling. Därför är vi otroligt positiva till vårt samarbete med Mater som återvinner resurser från vår produktion och låter dem leva vidare i designmöbler.” säger Mette Nielsen Leader Marketing, GROHE Danmark

Stolen tillverkas i tre olika färger och kan köpas från slutet av maj 2022.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com