Pressmeddelande -

Ekologiskt och ergonomiskt för barn på FORMEX 2014 visas av Grön Interiör i monter AG:16

Alla barn bör ha rätt till en skön och giftfri sovmiljö helt utan konstiga kemikalier och plaster som kan störa kroppens viktiga hormonsystem.

Grön Interiör ställer ut ergonomiska och ekologiska sängar, madrasser och andra sköna gröna sovrumsprodukter för barn på FORMEX den 15-18 januari i Älvsjö, monter AG:16. Permanent utställning finns på Renstiernas gata 19, Södermalm, och är öppen dagligen.

Vad består en madrass vanligen av egentligen? Och det där mjuka täcket som är så lätt att tvätta, hur är det gjort? Hur många av oss ställer egentligen frågan i butiker när vi ska handla till våra barn eller vårt hem? Tyvärr är den bistra sanningen att väldigt mycket av det som idag erbjuds i butiker är tillverkat av olika plastmaterial och kemikalier och att dessa material är långt ifrån hälsosamma. WHO har nyligen gått ut och varnat för det giftiga dammet som bildas av material som polyester, skumgummi, nylon och ”fleece”. Värst utsatta är barnen som kryper på golv och som leker med mjukisdjur som oftast är tillverkade av just dessa farliga material.

Inredningsbutiken Grön Interiör har tagit steget fullt ut och erbjuder nu ett stort sortiment av ekologiskt certifierade sovrumsprodukter av naturliga material för både barn och vuxna. Delar av sortimentet visas på mässan FORMEX den 15-18 januari för återförsäljare. I visningslokalen/butiken på Renstiernas gata 19 på Södermalm i Stockholm finns en permanent utställning.

- Grön Interiör står för att alla barn har rätt till en harmonisk och giftfri sovmiljö. Det finns tyvärr många skadliga ämnen i barns inomhusmiljö, vilket visats i en aktuell rapport från WHO, säger Kaisa Frank som grundade Grön Interiör redan 2008.

- Nu breddar vi vår verksamhet genom att erbjuda de fina ekologiska inredningsprodukterna från tyska Prolana till andra aktörer i Norden. Vi har arbetet hårt med att skapa en marknad för de ursprungliga inredningsmaterialen av ull och rena kemikaliefria textilier som trängts undan av billiga massproducerade material som akryl, polyester och skumgummi. Nu rör det på sig och fler kan vara med att erbjuda platsbantade hem och miljöer för både barn och vuxna, fortsätter Kaisa.

Den naturliga barnsängen

Den naturliga friska barnsängen består helt av naturmaterial som trä, naturgummi, kokosfibrer, lammull, bomull och bambu. För att vara säker på att materialen har hanterats naturligt och ansvarigt genom hela produktionskedjan är det viktigt att det finns certifikat på ekologisk produktion. En stor fördel är också ett certifikat på att det inte finns några skadliga ämnen i den färdiga produkten. Dessa tester måste göras av oberoende organisationer som inte kan påverkas av beställaren. Ett sådant är ECO Institutet i Köln, Tyskland. För olika ämnen finns sedan olika kriterier för ekologisk odling och god djurhållning. I vissa länder finns också anledning och möjlighet att certifiera för goda arbetsförhållanden.

Grön Interiörs produkter från Prolana är alla av naturliga material och ekologiskt certifierade när så är möjligt. Madrasser, kuddar och täcken är testade av ECO Institutet i Köln och madrasserna är även Fair Deal-certifierade. Allt för att säkerställa trygghet i materialen både för de som tillverkar dem och de som använder produkterna, samt för naturen när produkterna till slut ska komposteras. Alla produkter från Grön Interiör är biologiskt nedbrytbara förutom mindre detaljer av metall.

Grön Interiör erbjuder via den tyska leverantören Prolana:

*  Madrasser i ekologiska naturmaterial som naturgummi/latex, kokosfibrer, lammull, bomull.

*  Täcken av lammull, kamelull, jakull, vildsiden och ekologisk bomull

*  Kuddar fyllda med naturgummi, bomull, lammull eller hirs

*  Mjukisdjur, prydnadskuddar, yogamattor mm av ekologiska material.

*  Vackra och hållbara sängramar och ribbottnar av FSC-märkt lövträ och naturgummi.

*  Alla produkter är biologiskt nedbrytbara och merparten är också ekologiskt certifierade. Läs mer på www.groninterior.se.

Grön Interiör är del av Edura AB och agent i de nordiska länderna för det tyska företaget Prolana. Prolana är ett av de mest väletablerade företagen inom naturlig inredning i Europa med kontor och tillverkning i södra Tyskland.

Visningslokal och butik Grön Interiör finns Renstiernas gata 19, 116 32 Stockholm, Tel: 08-403 905 43

butik@groninterior.se, www.groninterior.se

Kontor och lager Edura AB, Näsvägen 30, 790 70 Furudal. Tel: 0258-108 80/81. info@groninterior.se

Bilder och bildtexter finns på My Newsdesk eller beställs från marknad@edura.se

Produkter att låna för fotografering – kontakta butiken Grön Interiör, 08-403 905 43

• Livsstil

• grön interiör
  • hållbar livsstil
  • miljövänlig inredning
  • miljövänliga alternativ
  • miljövänliga möbler
  • ekologi
  • ekologiska sängar
  • ekologiska barnsängar
  • ekologiska barnmadrasser

Grön Interiör är en fysisk på butik på Södermalm i Stockholm samt en näthandel. Vi tillhandahåller ekologiska och miljövänliga produkter för både barn och vuxna. Hos oss hittar du sköna madrasser, täcken och kuddar av ekologiska naturmaterial samt hemtextilier och andra fräscha ekoprodukter för hemmet.

Kaisa Frank

Presskontakt Marknadsansvarig och ägare Grön Interiör, marknadsföring och kommunikation +46-258-10880