Gröna Bilister: Så blir kommunen elbilsbäst i Sverige

- Kommunerna har en nyckelroll i omställningen till hållbar bilism och elbilar. Kommunerna bör vara tidigt ute att skaffa elbilar och stimulera medborgarna att välja elbil. De bör också sätta upp laddstolpar och någon snabbladdningsstation, säger Mattias Goldmann, projektledare för Gröna Bilisters Elbilsrekordet.
 Gröna Bilisters fem punkter för kommunerna är:

1. Köp, leasa och hyr elbilar – nu!
  2. Slå fast en elbilspolicy
  3. Ställ krav också på elbilen
  4. Sätt upp laddstolpar och snabbladdningsstationer
  5. Hjälp medborgarna på traven

Punkterna utvecklas i rapporten ”Så blir kommunen elbilsbäst i Sverige” som finns på elbilsrekordet.se och gronabilister.se. Elbilsrekordet startar den 7 juni i Ystad och den 1 juli ska bilen vara framme i Haparanda. Därefter medverkar elbilen på Stockholm Green Festival den 3 juli och Almedalsveckan, där Gröna Bilister har elbilsseminarium den 4 juli. För ytterligare information, kontakta:Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.  Se även www.elbilsrekordet.sewww.gronabilister.se och www.citroen.se

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiker. Gröna Bilister är en ideell förening och grundades 1994 med stöd av Naturskyddsföreningen och WWF. Gröna Bilister vill ha en miljöanpassad utveckling av biltrafiken som gör det möjligt  för kommande generationer att ha glädje av bilen.

Marie Pellas

Presskontakt Ordförande 076-050 77 79