Gröna Mobilister delar ut pris på Almedalen

Gröna Mobilister delar ut pris på Almedalen

Under våren har Gröna Mobilister satt sig in i ämnet LCA för bilar och noterat att en del bilmärken utmärker sig genom väldigt god transparens vilket är till stor hjälp för konsumenter som vill göra hållbara val. Detta vill vi som förening uppmärksamma och kommer därför under Almedalsveckan dela ut priser till 4 bilmärken som vi tycker förtjänar att hyllas.

”Jag måste medge att jag blev överraskad av den transparens som finns hos flera bilmärken, något som bådar gott för en framtida miljödeklaration av bilar där vi som konsumenter får än mer information vid nybilsköp” säger projektledare Per Östborn

Vi kommer dela ut totalt 4 diplom: Polestar, Audi, Volkswagen och Kia. Stort grattis till er och vi hoppas att diplomet hamnar väl synligt!

Du kan läsa mer om LCA för bilar i vår rapport På väg mot transparent och hållbar biltillverkning? från 31/5 2023.

Den 30/6 kl 8:20-9:30 håller vi seminarium i Almedalen på ämnet miljödeklaration, är du i Visby ses vi på Campus Gotland sal B14. Seminariet modereras av Johanna Grant, i paneldiskussionen finns:

Mobility Swedens VD, Mattias Bergman.

Daniel Helldén (MP)

Gunilla Svantorp (S)

Rickard Nordin (C)

Helena Gellerman (L)

Gröna Mobilisters projektledare Per Östborn.

Är du inte i Visby kan du följa seminariet här