Västerås har nu mack för EcoPar: Gröna Bilister positiva, uppmanar Mälarenergi öppna macken för allmänheten

Västerås har nu fått en mack för syntetisk diesel, EcoPar. Hälsopåverkan är mycket lägre än för vanlig diesel och klimatpåverkan reduceras. Gröna Bilister är positiva, men vill att macken öppnas för allmänheten.

Idag består Mälarenergis fordonsflotta av 55 biogasbilar, men många arbetsfordon finns inte för gasdrift och de ska nu drivas med syntetisk diesel EcoPar. Därmed når Mälarenergi koncernens miljömål att fordonsflottan ska släppa ut i genomsnitt 120 gram koldioxid per kilometer redan nästa år. Bränslet bidrar dessutom till en förbättrad arbetsmiljö för både anställa och allmänhet. Men EcoPar-mackarna i Västerås och Köping är endast avsedda för Mälarenergis egna fordon.

- Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden, och därför är vi glada att Mälarenergi i första hand byter till gasfordon. Men alla fordonstyper finns inte för gasdrift ännu och då är syntetisk diesel eller biodiesel ett viktigt steg i rätt riktning. Här hoppas vi att Mälarenergi kan ta ett steg till och öppna mackarna för andra med samma problem, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.

Gröna Bilister är särskilt positiva till syntetisk diesel i arbetsmaskiner och för användning i områden där luftkvaliteten riskerar bli dålig. Det kan t.ex. vara i innerstäder, i garage och i tunnlar. Gröna Bilister poängterar dock att den syntetiska dieseln i nuläget är gjord på fossil naturgas, med klart högre klimatpåverkan än både biogas och etanol.

– Tillverkaren har länge lovat att på sikt övergå från fossil naturgas till förnybar biogas, och det måste hända snart. Här hoppas vi att stora kunder som Mälarenergi ställer tydliga, tuffa krav, säger Mattias Goldmann.
För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220. Gröna Bilisters granskning av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.