Såhär jobbar dina pensionpengar

Carmen Ugarte har lett protester mot att gruvföretaget Buenaventura inte följer ingångna avtal. Hon tillhör urbefolkningen i Oyon och berättar om ständiga konflikter. En gång när företaget tillkallade polis skadades flera av demonstranterna och en dödades. Ansvaret för polisens skott läggs på aktivisterna själva, och Carmen Ugarte står nu åtalad för dråp.

Vad Carmen Ugarte har att berätta berör i högsta grad Sverige och svenska pensionssparare. Första AP-fonden har investerat 118 miljoner kronor i Buenaventura, gruvföretaget som verkar i Oyon, ett samhälle strax utanför huvudstaden Lima, Peru. Hon har både deltagit i dialog och lett protester mot att gruvföretaget Buenaventura inte uppfyller villkoren för brytningen.

–  Många barn har problem med ögoninfektioner och andningsbesvär på grund av alla förorenande mineraler som cyanid, bly och zink. Hela floran och faunan i vår flod har dödats, våra odlingar dödas och våra fröer ger inte längre någon skörd, berättar hon.

Carmen Ugarte leder kvinnoavdelningen i Corecami, den regionala grenen av en nationell organisation för samhällen som berörs av gruvnäringen i Peru och som även tillhör det andinska nätverket för ursprungsfolk, Caoi.

– Vi har presenterat många förslag för att kunna bevara våra grödor, vårt vatten och kunna ha friska djur så att vi kan producera mjölk och textilier och fortsätta med uppfödningen. Ibland får vi stöd från en lokal utbildningsfond, ibland stöder de oss med frukt och så gör vi några små seminarier, men vi har ingen egen budget som är en del av samhället.

Utarmad natur och kultur
I ursprungssamhällena kallas gruvarbetarna för ”colonos”. Begreppet anspelar på kolonisering, och Carmen Ugarte anser att utvecklingen går bakåt i tiden. Hon säger att kvinnors liv var betydligt bättre innan gruvföretagen fanns i området.

– Jo, för vi jobbade sida vid sida allihop och levde av djuren och jordbruket. Vi hade inte de här problemen med föroreningar. Våra laguner levde, vi hade foreller i floden, det har vi inte längre. Det fanns en mångfald av djur, massor av frukt. Nu ger fruktträden en bråkdel av vad de gav tidigare. Det fanns hur många potatissorter som helst. Nu ser vi inte det. De sorter som finns verkar nästan missbildade. Vi har en dal som är helt död.

Nu lever Carmen Duarte och andra ledare i Oyon under hot på grund av protesterna, där urbefolkningen krävt att företagen ska leva upp till ingångna avtal. Hon är en av 13 lokala ledare som åtalats för grov misshandel och dråp och riskerar mellan 2 och 25 års fängelse.

– De åtalar inte hela samhället. Alla vi som åtalats är ledare. Vi anklagas för att vi har sagt att vi ska försvara vårt samhälle. Från att ha varit attackerade har vi förvandlats till förövare. De säger att vi har dödat, fast det var poliserna som sköt på gruvföretagens order. De respekterar inga rättigheter. De skickar polisen att skjuta och skyller sedan på oss.

Kolla själva
Hon anser att vi som tar del av vinsterna från gruvan, till skillnad mot urbefolkningen vars försörjningsmöjligheter utarmas, måste fråga oss varför svenska pengar investeras i Buenaventura och intressera oss för vad konsekvenserna blir.

– Det kan ju vara så att Sverige inte känner till hur de här investeringarna påverkar, fast gruvorna ligger så nära Lima. Då kan de komma dit och titta själva, säger Carmen Ugarte.

– Man kan knappt tro att vi lever på 2000-talet. Det är som om vi hade gått tillbaka till 1400-talet, säger hon.

Läs hela artikeln:

Kontakta redaktionen för pressinloggning.

• första ap-fonden

feministisktperspektiv.se
red@feministisktperspektiv.se

Anna-Klara Bratt