Det våras för östgötachampinjonerna, nu lanseras D-vitaminberikad svamp på ICA!

I över två år har Linköpingsföretaget Östgötasvamp arbetat med ett system för att berika svampar med D-vitamin. Inspirationen kommer direkt från naturen, och likt solens strålar har företaget använt sig av UV-lampor som berikar svamparna med vitaminet. Nu lanseras de D-vitaminberikade champinjonen i ICA-butiker runt om i landet. Bredvid dem i butikshyllan hittar konsumenten även EKO Champinjoner och EKO Kastanjechampinjoner.

Två av tre svenskar får i sig mindre D-vitamin än Livsmedelsverkets rekommendationer. Nu går vi mot ljusare tider, men lämnar flera mörka månader bakom oss. Därför är det viktigt att tillsätta D-vitaminet via kosten för att tillgodose kroppens behov efter det mörka vinterhalvåret.

– Mycket av den kost som innehåller D-vitamin är animalisk, och idag efterfrågar allt fler kunder vegetariskt och även vegansk mat. Östgötasvamps D-vitaminberikade svampar möter efterfrågan på vegetabiliska livsmedel, samtidigt som deras ekologiska champinjoner möter den växande ekologiska trenden, säger Paula Frösell, brand manager Hälsa på ICA.

Tar solen in i produktionen för extra D-vitamin

Östgötasvamp har utvecklat ett eget produktionssystem där champinjonerna berikas med D-vitamin, på samma sätt som svampar utomhus belyses naturligt via solen. Genom systemet belyses svamparna med UV-ljus och berikas med 5 mikrogram D-vitamin per 100 gram svamp. Endast fyra till fem svampar tillgodoser dagsbehovet för de allra flesta nordbor. Champinjonerna är unika, och Östgötasvamp är det första företaget i Europa som fått godkänt att D-vitaminberika champinjoner på det här sättet.

– Det känns fantastiskt roligt att äntligen få börja sälja svampen i handeln. Vi är stolta över att kunna erbjuda en naturligt D-vitaminberikad råvara som kan ätas av de allra flesta, och som dessutom är en svensk produkt rakt igenom, säger Mahziar Namedanian, grundare Östgötasvamp.

En hel vetenskap att odla

Champinjoner är svårodlade, det krävs perfekta förhållanden för att svamparna ska kunna växa. För att ha kontroll hela dygnet använder sig Östgötasvamp av sensorer i odlingsrummen samt egenmixad kompost, både för konventionella och ekologiska champinjoner. Mahziar Namedanian är i grunden teknolog och forskare, och brinner för smarta, hållbara lösningar.

– Vi ville skapa ett eget fungerande kretslopp för att ha full kontroll på vår produktion och samtidigt kunna garantera en hållbar produkt och verksamhet, säger Namedanian.

Tre sorters östgötachampinjoner i butikshyllan

I slutet av förra veckan lanserades totalt tre sorters svampar från Östgötasvamp i ICAs butiker, D-vitaminberikade champinjonerna, samt ekologiska vita champinjoner och ekologiska kastanjechampinjoner utan extra D-vitamin. De senare under ICAs egen märkning "I love eco".

För mer information kontakta:

Mahziar Namedanian, vd och grundare Östgötasvamp

m.namedanian@ostgotasvamp.se