Semifinal 2 i Årets barberare 2019 - Eda Edgren från Zigges Barberare i Linköping (2:a plats) och "Abbe" Abdulla Al-Jadir från Wau Barbershop i Västerås (1:a plats).

Han är mellersta/norra Sveriges bästa barberare!

I söndags avgjordes den andra semifinalen till Årets barberare 2019. Det är tredje året i rad som tävlingen avgörs. Årets barberare är den största och mest prestigefulla tävlingen - öppen för alla i branschen. Under hösten kommer drygt 50 barberare att ha tävlat om de fyra finalplatserna.

Barberarna tävlar i hårklippning och skäggtrimning eller hårklippning och rakning. I semifinalmomentet har barberarna 60 minuter på sig att fritt trimma och styla egen modell, samt 5 minuter för avslutande styling.

Nio barberare från Linköping, Västerås, Örebro, Eskilstuna, Norrköping och Kiruna ställde upp i den andra semifinalen som hölls i Barber Suppliers showroom i Bromma i söndags. Domare var Kenneth Johnsson "freeSir2.0" från Kinna och Amin Iranmanesh, från Salong Randevu Barbershop, som vann Årets barberare 2018 samt Copenhagen Barber Battle 2019.

- Vi fick se många duktiga barberare under dagen och kan väl konstatera att fade fortfarande är inne! säger domare Kenneth Johnsson.

Det är en hantverkstävling som bedöms i sju (hemliga) kriterier, som bland annat innefattar teknik, form och styling. Det var en väldigt jämn semifinal, med en barberare som fick några poäng mer och tre barberare som hamnade på samma poäng, så att andra placeringen fick avgöras på flest högsta poäng. Vinnaren var "Abbe" Abdulla Al-Jadir från Wau Barbershop i Västerås, som tävlade för andra året. På andra plats kom Eda Edgren från Zigges Barbershop i Linköping.

Det var en överväldigad vinnare som mottog diplomet, och hade svårt att beskriva sina känslor efteråt. På kvällen skickade han en hälsning via Instagram till sina medtävlande:

- Idag var en fantastisk dag! Jag har drömt om det här, att få vinna. Till alla mina medtävlande, jag skulle jag vilja dela denna vinst med er och lovar att göra mitt bästa för att vinna i finalen. Var inte ledsna om ni inte vann idag, ge aldrig upp!

Abbe får en finalplats den 24:e november på #adaytomovember-eventet på Clarion Hotel Amaranten. Där skruvas utmaningen upp lite mer då barberarna får tävla på lottade modeller. En internationell jury kommer att kora Årets barberare 2019, som tillsammans med barberaren på andra plats får representera Sverige i barberartävlingen på Nordic Hair Awards 2020 i Köpenhamn.

Årets barberare anordnas av Barber Supplier Nordic AB samt Swedish Barber Association, en branschorganisation för barberare som startar under hösten 2019.

Deltagare till semifinal 2 - Övriga (mellersta/norra) Sverige:

Abdulla Al-Jadir, Wau Barbershop, Västerås
Chia Hassan, Chia's Barbershop, Örebro
Dalin Jomaa, The Bearded Lady, Norrköping
Eda Edgren, Zigges Barbershop Banergatan, Linköping
Ihab el Boustany, The Cut Barbershop, Eskilstuna
Josef Sharaf, J.S Herrfrisör, Linköping
Lana, The Bearded Lady, Linköping
Mathilda Fröberg, Zigges Barbershop Vasastan, Linköping
Pradedi Halim, Kiruna Barber, Kiruna

Sponsorer:

Barber Supplier Nordic AB | Hair Magazine | Wahl by Intast i Stockholm AB | Reuzel | Mr Bear Family | SKNHEAD London