Västkustens bästa barberare - Omar Darwish och Homan Taghizadeh från Sharper Barbershop i Göteborg.

Han är Västkustens bästa barberare!

Under hösten kommer 50-60 barberare att tävla om finalplatserna till Årets barberare 2019. Första semifinalen var för Västkusten och avgjorde i söndags i Göteborg, hos Salong Randevu Barbershop.

Årets barberare 2019 är den största branschtävlingen, öppen för alla barberare (man kan nominera en barberare/salong). Precis som tidigare år avgörs den i två steg: en uttagningsomgång där fyra finalister ska utses som representerar var sin del av landet: Västkusten, Östkusten, Södra Sverige och Övriga Sverige. Dessa kommer att gå vidare till finalen som hålls i Stockholm den 24 november, på #adaytomovember-eventet på Clarion Hotel Amaranten. Barberarna tävlar i hårklippning och skäggtrimning eller hårklippning och rakning. I semifinalmomentet har barberarna 60 minuter på sig att fritt trimma och styla egen modell, samt 5 minuter för avslutande styling.

Tretton barberare var anmälda till semifinalen, dock försvann två st pga sjukdom. Så det blev elva barberare från Göteborg, Halmstad, Tibro, Ulricehamn och Jönköping som gjorde upp om finalplatsen.

Domare var 2017 års vinnare Cari Forsgren från Barberia Havanna i Stockholm samt Kenneth Johnsson "freeSir2.0" från Kinna, som jobbat som Master Barber i 34 år. De bedömde arbetet under tävlingens gång enligt åtta olika kriterier, bl a teknik, form och styling.

- Det här var en av de tuffaste semifinalerna hittills - det var inte många poängs skillnad mellan barberarna som presterade i topp, så bedömningen tog extra lång tid denna gång, säger domare Kenneth Johnsson.

Den den som fick högst poäng och även kan titulera sig Västkustens bästa barberare var Omar Darwish från Sharper Barbershop Södra Långgatani Göteborg. Kollegan Homan Taghizadeh från Sharper Barbershop Södra Larmgatan i Göteborg tog andra plats.

- Det har varit en dröm att få möjligheten att tävla och jag blev otroligt glad och givetvis stolt över min prestation som ledde till min vinst. Uppskattade även att få delta i denna tävling tillsammans med kollegor, det var väldigt givande, säger Omar Darwish.

Omar Darwish kommer att få tävla i finalen den 24 november och representera Västkusten. Den avgörs på scen med lottade modeller, och en internationell jury kommer att utse vinnaren. Ettan samt tvåan kommer att få representera Sverige på Nordic Hair Awards 2020 i Köpenhamn.

Årets barberare anordnas av Barber Supplier Nordic AB samt Swedish Barber Association, en branschorganisation för barberare som startar under hösten 2019.

Deltagare till semifinal 1 - Västkusten:

Alban Mazreku, Salong Blanc Lundberg, Halmstad
Ali Alhussen, Viking Barbershop. Göteborg
Anas Alsalibi, Alsalibi Salong, Ulricehamn
Atbin Haddidi, Sharper Barbershop Kyrkogatan, Göteborg
Homan Taghizadeh, Sharper Barbershop Södra Larmgatan, Göteborg
Hussain Hendawi, Barberos, Jönköping
Mohammad Awais, Klippet Barbershop, Tibro
Omar Darwish, Sharper Barbershop Södra Långgatan, Göteborg
Omar Salamon, Randevu Avenyn, Göteborg
Parham Rezaie, Salong Randevu Barbershop, Göteborg
Saeed Ghazi Moradi, Maestro Barbershop, Göteborg