David Eriksson från Sundbyberg korades till "Best Styled Beard 2017" på World Beard Day i Stockholm!

Han har Sveriges snyggaste skägg!

För tredje året i rad firades World Beard Day med en stor skäggfest i Stockholm, vilket lockade skägg och barberare från hela Sverige, samt några skägg från grannlandet Finland. Och som sig bör så korades Sveriges snyggaste skägg på scenen.

Juryn bestod av Stefan Jadefjord från Svenska Mustaschklubben, Alexander Catalan, doft- & groomingexpert samt Hjörtur Scheving, grundare av norsk/isländska skäggmärket Fit for Vikings.

I år tävlades det i en klass: Best Styled Beard.I denna tävlingsklass är det tillåtet att använda hur mycket stylingprodukter man vill för att få till önskad look, samt att formklippa skägget. Det juryn bedömde var personlig stil och hur väl skägget eller mustaschen passar ihop med bäraren tillsammans med längd, textur, färg, fyllighet och styling.

Anmälan till och bedömningen av skäggtävlingen skedde på plats, enligt internationella regler. 5 skägg valdes ut som finalister och presenterades på scenen. Inför en fullsatt publik med 250 skägg och barberare utsågs andraplatsen - Torbjörn Olofsson från Varberg.

Det var skäggets fyllighet samt en perfekt kombination av skägg, hår, ansiktsform och personlig stil som avgjorde. Det skägg som juryn gett högsta poäng till var David Eriksson från Sundbyberg. Förutom en snygg pokal kan han numera titulera sig "Sveriges snyggaste skägg 2017".

- Det är jätteroligt, och helt oväntat! Det är första gången jag ställer upp i en skäggtävling, det var lite av en spontan grej, säger David Eriksson.

Stolt barberare som står bakom årets vinnare är Firas Azar från Georges Klipp & Barbershop i Spånga.

World Beard Day anordnas av Beardshop.se, och är ett event som framför allt marknadsförs genom sociala medier.

- Skägg har skapat en härlig community, där man umgås mycket via sociala medier. World Beard Day är ett tillfälle för oss som webbshop att träffa våra kunder "in real life" och vi märker för varje år att gemenskapen skäggkillarna emellan blir starkare. I år har vi flera besökare från skäggrupperna Bearded Villains Sweden och Villains of Stockholm, med medlemmar som kommer från hela Sverige. I år såldes biljetterna slut på mindre än en vecka. Eventet samlar även barberare från hela Sverige, som varit här hela dagen på inspirationsdag - Swedish Barber Expo. Förhoppningen är att World Beard Day fortsättningsvis ska vara en dag som samlar skägg och barberare till mingel och inspiration! Säger Karin Fahlström, grundare av Beardshop.se och projektledare för skäggfesten.

Förutom skäggtävlingen så avgjordes även Swedish Barber Expo Barber Battle, där fyra av Sveriges främsta barberare tävlade i skäggtrimning, med en internationell jury. Cari Forsgren från Stockholm vann den prestigefulla titeln "Årets barberare 2017".

Skäggfesten inledds av en skäggparad genom Vasastan som fick stor uppmärksamhet på riksnyheter och i press.