Groupon Grässtrån i global kampanj med WWF för att uppmärksamma livsmiljö- och klimatfrågor

Flera Grouponländer går idag ut i en gemensam kampanj med WWF för att uppmärksamma miljön och klimatet och samla in pengar till projekt som drivs av WWF världen över.

I Sverige går insamlingen till arbetet för att stoppa tjuvjakten och bevara livsmiljön för de cirka 880 utrotningshotade bergsgorillor som lever i regnskogarna i Virungabergen – i gränsområdet mellan Rwanda, Demokratiska Republiken Kongo och Uganda. WWF har i över 20 år jobbat med att bevara de karismatiska djuren i nära samarbete med lokalbefolkningen, bland annat i International Gorilla Conservation Programme (IGCP).

En viktig del av stödet går till att utbilda nationalparksvakter i de tre afrikanska länderna. Medlemmarna kan välja mellan att ge 20, 50, 100 eller 150 kronor. Alla pengarna som samlas in går oavkortat till WWF.

För varje 5000 kronor som samlas in, kan WWF betala lön till en parkvakt i fem månader eller förse dem med 50 dagars utbildning inklusive mat och logi.

– Trots många krig och kriser har bergsgorillorna ökat i antal. Men trycket på djur och natur är hårt i regionen. Tillsammans arbetar vi för att minska hoten från skogsskövling, smittsamma sjukdomar och tjuvskyttar som säljer delar av djuren som souvenirer. Att Groupon Grässtrån vill stötta vårt arbete för bevara bergsgorillorna för framtida generationer är hoppingivande och glädjande, säger Allan Carlson, naturvårdsexpert på WWF.

Insamlingen till stöd för Världsnaturfonden WWFs naturvårdsarbete är en del av Groupon Grässtrån - ett nytt sätt att hitta projekt för välgörenhet, ge sitt stöd och tillsammans bidra för en god sak.

Se ländernas insamlingskampanjer på Groupon Grassroots globala kampanjsida.

__________________________________

Vi utgår från grundtanken att vi alla har någonting som vårt hjärta klappar lite extra för, någonting vi skulle vilja förändra. Oavsett vad det handlar om är det ofta svårt att göra saker ensam - du behöver kraften av många. Groupon Grässtrån visar ett nytt sätt att samla din individuella insats och utnyttja det kollektiva inflytandet för att få saker att hända. Bidraget skickas oavkortat bidraget till organisationen.