Köp en fika och hjälp en äldre person ur ensamhet

Idag startar Groupons kampanj med den ideella organisationen Äldrekontakt för att samla in pengar till deras arbete att hjälpa äldre ur ensamheten.

Insamlingen ”Köp ett fikagram och hjälp en ensam äldre” startar idag och pågår till och med den 27 maj. Insamlingen är en del av Groupon Grässtrån - Groupons kollektiva insamlingsaktion där medlemmarna får information om aktuella välgörenhetsprojekt som behöver stöd för att kunna genomföras och möjlighet att ge sitt bidrag. I insamlingen till Äldrekontakt kan medlemmar ge bort ett fikagram till ett värde av 25 kronor som går till att arrangera fikaträffar med ensamma äldre tillsammans med den ideella föreningen Äldrekontakt. Alla pengarna som samlas in går oavkortat till Äldrekontakt.

Sociala träffar som kan rädda liv
Ensamhet är något som drabbar många äldre, t ex. när maken eller makan gått bort och vännerna börjar försvinna. Att leva i oönskad ensamhet har ett samband med individens hälsa, livskvalitet och levnadsvanor och risken att dö i förtid ökar dramatiskt. Det finns därmed all anledning att ta ensamhetsfrågan på största allvar.

Organisationen Äldrekontakt syftar till att hjälpa äldre ut ur ensamhet. Med hjälp av över 200 volontärer anordnas fikaträffar i hem runt om i landet. En grupp äldre människor som bor i samma område men som aldrig tidigare möts lär känna varandra över en kaffe och en bulle.

Träffarna äger rum hos frivilliga värdfamiljer och målet är att kunna starta upp fler grupper och utöka verksamheten till fler orter och områden. Arbetsmetoden, som ursprungligen kommer från England, är utvärderad och visar på att de äldre som deltar i regelbundna fikaträffar upplever en högre livskvalité och bättre hälsa, behöver läkarvård mer sällan och äter färre mediciner - samtidigt som de hade något att se fram emot.

Gör skillnad för en ensam äldre
Genom att köpa ett fikagram à 25 kr kan du hjälpa Äldrekontakt att utveckla sin verksamhet och bjuda in fler ensamma äldre till fikabordet. Det första fikatillfället äger rum på Mors dag den 26e maj och därefter träffas deltagarna en gång i månaden hemma hos en frivillig värdfamilj.

Alla pengarna som samlas in går oavkortat till Äldrekontakt. För att se kampanjen, klicka här.

Groupon Grässtrån är ett nytt sätt att samordna individuella insatser och utnyttja det kollektiva inflytandet för att få saker att hända. Med initiativet går Groupon tillbaka till rötterna av sin verksamhet, så som det en gång började i USA genom insamlingsplattformen för lokal välgörenhet - The Point