Stoppa nätmobbningen! Ge ditt bidrag i ny insamlingskampanj med Friends på Groupon

Idag startar Groupons kampanj med Friends för att samla in pengar till Friends arbete mot mobbning och bidra till att skapa ett schysstare klimat på nätet för barn och unga.

Insamlingen ”Stoppa nätmobbningen” som startar idag och pågår till den 25 april är en del av Groupon Grässtrån, Groupons filantropiska verksamhet för kollektiva insamlingsaktioner där medlemmar får information om aktuella välgörenhetsprojekt som behöver stöd för att kunna genomföras och möjlighet att ge sitt bidrag. I insamlingen till Friends kan medlemmar välja att bidra med 20, 50 eller 100 kronor. Alla pengarna som samlas in går oavkortat till Stiftelsen Friends.

Nätmobbing är mer aktuellt än någonsin
Enligt Friends nätrapport som nyligen genomfördes har varannan ung mellan 12 och 16 år uppgett att de har blivit kränkta via nätet eller mobilen. De har fått taskiga kommentarer, elaka sms eller känt sig utanför.

Friends kämpar dagligen för dessa barn över hela Sverige och har sedan starten 1997 utvecklat utbildningsprogram för skolor, förskolor och idrottsföreningar. Nu i vår inleds en ny satsning med syfte att utbilda personal i hur de ska förebygga nätmobbning.

- Via Groupons medlemmar hoppas vi nå många nya personer som vill ta ställning mot mobbningen, som förstör dagen för många barn och unga i Sverige. Ditt bidrag är viktigt och du gör skillnad med din gåva, säger Peter Winberg, insamlingsansvarig på Friends.

Med de insamlade pengarna kommer Friends att:
- Ge skolpersonal konkreta verktyg för att förebygga och agera mot kränkningar på nätet
- Lära barn hur man kan vara en bra kompis som ser och bryr sig om
- Lära föräldrar vad man kan göra om ens barn är utsatt eller mobbar
- Bearbeta beslutsfattare att ta frågan om mobbning på allvar

Exempelvis kan en insamlad summa på 14 000 kr innebär att Friends kan utbilda alla elever, föräldrar och personal på en skola i hur man förebygger mobbning och kränkningar och skapar ett schystare klimat på nätet.

Groupon Grässtrån visar ett nytt sätt att samla din individuella insats och utnyttja det kollektiva inflytandet för att få saker att hända. Med initiativet går Groupon tillbaka till rötterna av sin verksamhet, så som de en gång började i USA genom insamlingsplattformen för lokal välgörenhet - The Point