Karin van der Salm med kollega på Ryaverket

Gryaab är inget utan våra medarbetare

Hur kan vi beskriva det här året? Kanske ett år där vi på olika sätt försökt bidra till andra som drabbats hårt. Ett sätt att ge tillbaka är att vi genom ett bra resultat kan sänka avgifterna för ägarkommunerna 2023.

Genom framför allt höga priser för vår biogas gjorde Gryaab ett resultat på 44 miljoner kronor. Sidointäkterna har ökat de senaste åren. Nu täcker de kostnaden för avloppsvattenreningen med 25 procent och därför kan vi sänka avgifterna.

Avloppsvattnet en fantastisk resurs
Avloppsvattnet är en fantastisk resurs där vi redan idag tar tillvara biogas, fjärrvärme och gödsel. Vi tror att det finns ännu mer värde i avloppsvattnet. I februari beslutades det att Göteborg och regionen får etableringen av en stor batterifabrik, dit Gryaab kommer att leverera renat avloppsvatten för kylning av fabriken. Tillsammans med Göteborg Energi och Kretslopp och vatten kommer värme att återvinnas till fjärrvärme innan vårt renade vatten släpps ut i havet. Detta koncept och andra cirkulära lösningar vill vi fortsätta att utveckla, så behöver du stora mängder vatten, kom och prata med oss!

Framtiden då?
Inom programmet Nya Rya planerar vi för hur mycket vatten vi ska rena i framtiden och till vilken kvalitet. Det ska mynna ut i nya reningssteg på ny mark och ett ombyggt befintligt verk 2036. Programmet har varit i gång ett par år och fokuserar nu på process- och teknikval. Vi arbetar också med ansökan om nytt miljötillstånd. Dessutom börjar en ny inloppspumpstation ta form på papper och är snart i ett investeringsskede. Första kvartalet 2023 kommer våra ägare ta ställning till finansieringsmodell för hela utbyggnaden.

Ryaverket fyllde 50 och siktar mot 100
2022 firade Gryaab 50 år i havets tjänst! Ett fint uppdrag. Många har hunnit vara med och bidra på denna resa. När det då blir dags för en välförtjänt pension för en del av våra medarbetare är det inte bara fina personer, utan också otroligt mycket kunskap, som lämnar oss. Vi har börjat tänka till hur vi ska ta vara på den kunskapen och hur vi ska fortsätta att attrahera rätt medarbetare.

Varje kilowattimme räknas
Gryaab är inget utan våra medarbetare. Deras insatser syns i både reningsresultaten och utmaningen att balansera reningsresultat mot klimatpåverkan och energiförbrukning. Medarbetarna har också tagit Energimyndighetens och Göteborgs stads uppmaning ”varje kilowattimme räknas” på största allvar. I små vardagliga saker men också genom att, när det är möjligt, köra vårt reningsverk supersmart och därmed spara 10 000 kilowattimmar per dygn.

Med detta vill jag tacka styrelse och medarbetare för ett bra år i en svår tid. Nu hoppas vi på ett nytt år med lugnare världsläge och fortsatt spännande arbete.