Viktor hjälper till att hålla Gryaab säkert

Viktor hjälper till att hålla Gryaab säkert

Hela den här veckan är det säkerhetskulturvecka på Gryaab för att öka medvetenheten och kunskapen om vikten av säkerhet på arbetsplatsen. Fastighetsteknikern Viktor Öberg är relativt ny i rollen som en av Gryaabs åtta skyddsombud.

- Jag har varit skyddsombud sedan maj förra året. Jag blev tillfrågad och kände att jag blev nyfiken på vad rollen innebär. Dessutom gillade jag möjligheten att få en annan inblick i verksamheten än den jag har i min roll som fastighetstekniker.

Viktig roll för säkerhetens skull

Som skyddsombud har Viktor en viktig roll i säkerhetsarbetet på anläggningen. Att stämma av med kollegorna hur de har det på arbetsplatsen är en viktig del. Skyddsombuden ansvarar också för att bevaka att arbetsmiljön är bra, undersöka, planera och följa upp arbetet med risker, medverka i arbetet kring psykiska och sociala frågor och kontrollera att arbetsgivaren uppfyller de krav som finns på systematiskt arbetsmiljöarbete. Viktor gillar sin nya roll.

- Det är många saker med den här rollen som är positiva. Det roligaste är att jag är med i ett forum där jag kan påverka, få igenom förändringar och lösa problem för en ännu bättre arbetsmiljö på Gryaab. Och vi skyddsombud har ett gott samarbete sinsemellan.

Tiden är den största utmaningen

Den största utmaningen blir att få tillräckligt med tid för uppdraget, tror Viktor. Både merjobb kring covid samt att Gryaabs 15-åriga storprojekt Nya Rya dragit igång, gör att uppgifterna växer. Dessutom har medarbetarna på Gryaab blivit bättre på att registrera avvikelser.

- Det är bra men gör såklart att det blir mer att för oss skyddsombud att hantera, konstaterar Viktor.

Undvik olyckor - be om hjälp

Under säkerhetskulturveckan får Gryaabs medarbetare möjlighet att lära känna alla skyddsombud lite bättre och de delar med sig av sina bästa säkerhetstips. Viktors tips är: be om hjälp!

- Många olyckor beror på stress eller tidspress och det kan förhindras om man ber om hjälp från sina kollegor.

Under säkerhetskulturveckan hålls även frukostföreläsningar, säkerhetsquiz och filmvisning om hur vi jobbar säkert på anläggningen.