"Piratkopiering är ett globalt problem som växer explosionsartat"

520 000. Så många förfalskade flygplansdelar installeras varje år i den globala flygplansflottan. Förfalskade – alltså inte äkta, utan kontroll av material, mått, hållfasthet eller ålder. Det var ett av många hårresande fakta som presenterades när GS1:s användargrupp om spårbarhet träffades.

Uppgifterna presenterades av Gela Öman. Hon är jurist, f.d. kommissarie vid Rikskriminalpolisen, och expert på immaterialrätt och följaktligen på piratkopiering. Hon förklarade också att piratkopierade varor förekommer på i stort sett alla områden, allt från livsmedel till bilar.

- Men störst är problemet inom läkemedel. I den meningen att det är mycket vanligare där än vi kanske vill tro och att det kan få sådana fruktansvärda konsekvenser om människor får medicin som ger fel eller ingen effekt, säger hon och fortsätter:
- Ganska nyligen hade vi ett exempel där cancerpatienter själva beställde medicin på nätet och ett 40-tal människor dog därför att den medicin de beställt var värdelös.

Det kan verka överdrivet dramatiskt att ta till sådana exempel som ovan, men Gela Öman menar att problemet är stort – och växande. Enligt uppgifter från International Chamber of Commerce, ICC, är den totala årliga omsättningen för piratkopierade varor svindlande 1,7 biljoner dollar.
- Det är ett globalt problem, och det växer explosionsartat. Idag omsätter handel med piratkopierade varor mer än narkotikahandeln. Och det förekommer i Sverige, även fast vi gärna vill tro att vi är förskonade här. Vi är nog lite naiva.

Förekommer överallt

Det är lätt att tro att piratkopieindustrin mest handlar om att västerlänningar köper kopior av Louis Vuitton-väskor till en bråkdel av marknadspriset på Thailandssemestern, men problemet är långt mer omfattande. Det fanns förvisso en tid då det mest handlade om illa sydda märkeskläder, klockor och skor, men så ser det inte alls ut idag.

I stället är det bildelar, tandkräm, batterier, tvättmedel, kretskort, hjul, goretex och kullager och så vidare.
- Det finns egentligen inget område där piratkopiering inte förekommer, säger Gela Öman.
Hon lyfter fram ett eget exempel med ett cerat som hon använt länge och köper i vanliga svenska butiker.
- Jag stod i kassakön och såg att det låg där intill, så jag köpte två stycken. Några timmar efter att jag använt ceratet började mina läppar svida. Det sved allt starkare och blev rejält jobbigt. Därefter började huden på läpparna att flagna. Det var hemskt! Och det tog nästan ett år att bli av med besvären.

Det framkom senare att ceratet var en förfalskning som butikskedjan olyckligtvis tagit in.

Öppenhet krävs

Gela Öman har det globala perspektivet med sig hela tiden. Som kommissarie – hon jobbade 12 år ”på fältet” innan hon blev chef, vill hon understryka – kom hon att jobba nära de stora spelarna på området: FBI, Interpol, FDA med flera. Och i många länder har man bra koll på omfattningen av problemet eftersom man för statistik. Det görs emellertid inte i Sverige, vilket Gela Öman beklagar.
- Bristen på statistik gör att vi i Sverige har ett enormt mörkertal och det är olyckligt. Om vi saknar fakta om hur vanligt det är med piratkopiering är det svårt att motverka problemet, säger hon.

Problemet finns här och nu, det ökar i omfattning med en nästan ofattbar hastighet och någonting måste göras omgående, menar Gela Öman.
- För det första tror jag att handeln måste vara öppen med att problemet finns. Därigenom skapas trovärdighet. Sedan måste handelns olika aktörer gå ihop och enas om ett område att inledningsvis fokusera på. Ett gemensamt spårbarhetssystem vore den allra bästa lösningen. Då kan man absolut komma till rätta med en stor del av problemen.