Axbeautyhouse ansluter till Validoo

Axbeautyhouse ansluter till Validoo

Åhléns Skönhet hanteras sedan 15 augusti 2022 ej längre av Axbeautyhouse på grund av nya ägare.

KICKS och Åhléns är först ut inom skönhetsbranschen med standardiserad hantering av artikelinformation via databastjänsten Validoo.

Axbeautyhouse, som är KICKS och Åhléns enhet för skönhetsinköp, gick ut med nyheten idag i ett pressmeddelande. Målet är att effektivisera interna och externa processer genom standardiserad artikelformation som delas effektivt i hela värdekedjan.

Under året ansluter kedjorna till databastjänsten Validoo, för att dela sin digitala information via världens största produktdatanätverk GDSN. Axbeautyhouse går först och hoppas nu att fler skönhetsaktörer engagerar sig för att driva utvecklingen av globala GS1-standarder.

Stort behov av ett digitalt affärsspråk

Det är idag en utmaning inom branschen att kommunicera effektivt och korrekt om produkter. Digitalisering, automatiserad lagerhållning och en växande e-handel ställer högre krav på korrekt och validerad artikelinformation.

– Vi ser ett starkt behov inom skönhetbranschen för en gemensam hanteringsprocess av all artikelinformation i varuflödet och i säljkanalerna. Att vi tillsammans med GS1 Sweden nu implementerar en effektiviserad och korrekt hantering av produktinformation kommer spara mycket tid i hela värdekedjan, säger Johanna Sjöborg, CCO på Axbeautyhouse.

Värdet för leverantörer

Saknad, felaktig eller försenad artikelinformation driver tid och kostnader hos leverantörsföretag. Värdet av korrekt masterdata kan därför mätas i ökade intäkter, minskade kostnader och högre konsumentförtroende.

– Att vi får en automatiserad och sömlös process för hantering av artikelinformation på plats kommer att effektivisera hela värdekedjan och det kan förhoppningsvis även gynna hela den bransch vi verkar inom, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

Annica Hagen som är vd för Åhléns tillägger:

– Att ha detta på plats är också en förutsättning för vårt nya automatiserade lager. Vidare ger initiativet oss ytterligare kraft och möjlighet att fokusera än mer på att skapa bästa möjliga kundupplevelse.

Implementering under 2022

Övergången till Validoo startar nu och kommer pågå under 2022 med målet att leverantörer ska kunna använda databastjänsten för att dela artikelinformation till Axbeautyhouse och andra mottagare.

– Det är glädjande att skönhetsbranschen ser värdet av ett gemensamt digitalt affärsspråk. Att lyckas med utbyte av kvalitativ masterdata är ett viktigt steg för att skapa cirkulär ekonomi, effektiv logistik och bättre affärer för både leverantör och återförsäljare, säger Jonatan Tullberg, VD för GS1 Sweden.

Behovet av standardisering bekräftas även av branschorganisationen Kosmetik och Hygienföretagen (KoHF), som också välkomnar initiativet.

Lästips

Pressmeddelande från Axbeautyhouse

GS1 branschsida för skönhet

GS1 är en global och branschneutralstandardiseringsorganisation som drivs utan vinstintresse. GS1-systemetmöjliggör att produkter, tjänster och platser i hela världen kan identifierasoch spåras. Data kan samlas in och överföras automatiskt, säkert och korrektinom och mellan olika parters informationssystem.