Johanna Sjöborg, CCO Axbeautyhouse

Axbeautyhouse först i skönhetsbranschen med att införa GS1’s standard för artikelinformation

Axbeautyhouse, som är KICKS och Åhléns enhet för skönhetsinköp, är först ut inom skönhetsbranschen med att implementera standardiserad digital hantering av artikelinformation tillsammans med GS1 Sweden. Målet är att effektivisera både interna och externa processer samt att man vill säkra att korrekt artikelformation delas i hela värdekedjan, från leverantör till slutkund. Vidare hoppas man därmed att fler skönhetsaktörer engagerar sig för att tillsammans driva utvecklingen och sätta standarder inom branschen.

Digitalisering, automatiserade lagerhållning och en växande e-handel ställer högre krav på korrekt och validerad artikelinformation. Korrekt information utgör även grunden för så väl fungerande och effektiva processer som beslutsunderlag. Inom skönhetsbranschen är det idag en utmaning att kommunicera effektivt och korrekt om alla produkter som hanteras dagligen. Behovet av standardisering bekräftas även av branschorganisationen Kosmetik och Hygienföretagen som också välkomnar Axbeautyhouse initiativ.

”Vi ser ett starkt behov inom skönhetbranschen för en gemensam hanteringsprocess av all artikelinformation i varuflödet och i säljkanalerna. Att vi tillsammans med GS1 Sweden nu implementerar en effektiviserad och korrekt hantering av produktinformation kommer spara mycket tid i hela värdekedjan genom standardiserad och automatiserad datahantering. En effekt av det kommer också innebära att vi får förbättrade underlag för analys och beslut,” säger Johanna Sjöborg, CCO på Axbeautyhouse.

GS1 Sweden verkar för att utveckla och sprida globala, branschneutrala standarder och lösningar och det är deras databastjänst Validoo som Axbeautyhouse kommer att använda för inhämtning av artikelinformation. Med hjälp av tjänsterna i plattformen kommer leverantörer enkelt att kunna dela information till Axbeautyhouse och andra aktörer.

”Att vi får en automatiserad och sömlös process för hantering av artikelinformation på plats kommer att effektivisera hela värdekedjan och det kan förhoppningsvis även gynna hela den bransch vi verkar inom,” säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

“Att ha detta på plats är också en förutsättning för vårt nya automatiserade lager. Vidare ger initiativet oss ytterligare kraft och möjlighet att fokusera än mer på att skapa bästa möjliga kundupplevelse,” säger Annica Hagen, VD på Åhléns.

Axbeautyhouse kommer att börja inhämta artikelinformation från Validoo med start under hösten 2022.

“Det är glädjande att skönhetsbranschen ser värdet av ett gemensamt digitalt affärsspråk. Att lyckas med utbyte av kvalitativ masterdata är ett viktigt steg för att skapa cirkulär ekonomi, effektiv logistik och bättre affärer för både leverantör och återförsäljare. Vi på GS1 Sweden ser fram emot att vara möjliggörare i denna implementering,” säger Jonatan Tullberg, VD för GS1 Sweden.

Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Med välutbildade skönhetsexperter i 230 butiker i Sverige, Norge och Finland och en modern omnikanalslösning, där fysisk butik och e-handel är integrerat, erbjuder KICKS personliga och inspirerande skönhetstjänster och runt 30 000 produkter från 300 varumärken.